ti guarda dal Grande Inquisitor

Clivia in het Kaaitheater

Elk jaar voert het Brussels OperetteTheater een volledig geŽnsceneerde operette op. Dit jaar is dat Clivia, een werk dat mij totaal onbekend was. Zelfs van de Oostenrijkse componist Nico Dostal had ik nog nooit gehoord, ondanks het feit dat hij toch een paar dozijn operettes op zijn palmares heeft.

Foto

Clivia is een van zijn eerste operettes en werd in 1933 gecreŽerd in Berlijn. De handeling speelt zich af in het Zuid-Amerikaanse Boliguay waar generaal Olivero aan de macht is. De Amerikaan Potterton wil die regering omverwerpen en probeert met een filmploeg het land binnen te geraken. Daarvoor wordt een schijnhuwelijk op poten gezet tussen de actrice Clivia Gray en de gaucho Juan Damigo. De aanslag mislukt uiteindelijk, Juan blijkt Olivero te zijn en uiteraard worden Clivia en Juan/Olivero echt verliefd op elkaar. Daarnaast zijn er nog knotsgekke toestanden met bijvoorbeeld een grenspolitie van amazones onder leiding van Jola, het nichtje van Juan dat verliefd wordt op de journalist Lelio Down.

In een pseudo-eenheidsdecor, bestaande uit een paar decorstukken die elk bedrijf anders opgesteld werden, heeft regisseur Lieven Baert een smaakvolle productie gemaakt waarin dialogen, aria's en dansnummers elkaar afwisselen. Wat de muzikale kant betreft, is het Kaaitheater een akoestisch lastige zaal waar de balans tussen het orkest en de zangers in het nadeel van de zangers uitvalt.

In haar openingsaria geraakte An De Ridder bijvoorbeeld nauwelijks voorbij het orkest, wat wel verbeterde naarmate de avond vorderde. Ze zingt Clivia met de uitstraling van een filmdiva en een goed zittende stem, alhoewel ze toch een paar steekjes liet vallen in haar grote aria "Ich bin verliebt". De tenorpartij van Juan blijkt een limietgeval te zijn voor Koen Vereertbrugghen. Op zich heeft hij een aangename stem, maar hij duwt teveel op zijn hogere noten waardoor ze niet altijd juist klinken. Maar ik heb nog het meest genoten van JoŽlle Charlier in de rol van Jola. Ze heeft een heel mooie mezzo en ze speelt en danst als een doorwinterde operettezangeres.

Publicatie: maandag 8 december 2014 @ 8:46
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

EmŲke BarŠth in het Conservatorium

Wie herinnert zich EmŲke BarŠth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is ťťn van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geÔnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen