ti guarda dal Grande Inquisitor

Les trois Sopranos in Ukkel

Les trois Sopranos is een nieuwe formatie rond drie jonge Belgische sopranen. Vandaag gaven ze in het Cultureel Centrum van Ukkel de première van hun nieuw programma "Les Grandes Héroïnes de l'Opéra", opgebouwd rond bekende opera-aria's. Ze werden daarbij aan de piano begeleid door Alberto Moro.

Foto

Het repertoire voor drie sopranen is uiteraard nogal beperkt, dus gaven ze een draai aan de aria's zodat ze die als duet of trio konden zingen. Ze begonnen en eindigden bijvoorbeeld de avond met Norma, respectievelijk Casta Diva en het duet Si, fino all'ore, uitgevoerd als trio... sterk vergelijkbaar met wat "de drie tenoren" indertijd ook deden. De Juwelenaria werd dan weer een hilarisch trio, of het Bloemenduet werd gezongen door één Mallika en twee Lakmés. Maar tussendoor kregen ze elk ook een paar solomomenten.

De drie sopranen vormen een heterogene groep, zowel op het vlak van stemtype als op het vlak van stemkwaliteit. Anne Renouprez is de zangeres waar nog wat werk aan is. Haar stemplaatsing is eerder horizontaal dan verticaal met alle gevolgen vandien op het vlak van intonatie of vervormde klinkers. Vooral haar "E strano... Sempre libera" was pijnlijk met daarbovenop ook nog eens een uitgewassen staccato.

Elise Gäbele komt uit de Muziekkapel en is voor het Muntpubliek waarschijnlijk geen totaal onbekende naam. Ze heeft een vergelijkbare leggiero-stem als Renouprez, maar ze scoort beter op het vlak van tekstprojectie en interpretatie. Ik vermoed zelfs dat er een uitstekende liedzangeres in haar schuilt. Haar hoge noten zijn ook goed. Ze zongen bijvoorbeeld Der Hölle Rache als duet en de stratosferische loopjes gaan Gäbele een stuk beter af. Maar toch sluipt er soms een flakkerende sirene in haar hoge noten, zoals op het einde van O luce di quest'anima, met een wapperende kinnenbak die me dan weer bezorgd maakt.

Karen Vermeiren is een totaal ander kaliber sopraan. Zij heeft een knoert van een stem, die ze goed onder controle heeft. Ze zingt met een uitstekend - ik zou zelfs durven zeggen, ouderwets - stijlgevoel, wat haar vertolking van Vissi d'arte aangrijpend maakte. Ook indrukwekkend was de manier waarop ze het lage register in het Norma-duet zong met goed dragende mezzo-klanken. Ze heeft het soort stem waarvan ik me kan voorstellen dat ze ermee op termijn in het grote spinto-repertoire terechtkomt.

Publicatie: zaterdag 6 december 2014 @ 0:06
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen