ti guarda dal Grande Inquisitor

Lohengrin in Amsterdam

De Nederlandse/Nationale Opera herneemt deze maand de Lohengrin-productie van Pierre Audi. Marc Albrecht dirigeerde het Nederlands Philharmonisch Orkest doorheen een genuanceerde interpretatie.

Foto
foto's © Ruth Walz

Veel herinnerde ik me niet meer van deze productie die ik twaalf jaar geleden ook al gezien heb, behalve dat de zwaan vervangen was door een bundel roeispanen. Het is een typische Audi-productie met mooie beelden in een strak decor en Oosters geïnspireerde kostuums.

Het eerste bedrijf is vrij statisch, met het koor dat verticaal opgesteld staat tegen een wand over de volledige hoogte van de scène. In de slotscène van het tweede bedrijf bewegen ze spiraalvormig in een driehoek, vergelijkbaar met de orkaan van twijfel die door Elsa raast.

Maar ook de personenregie bevat allerlei details, zoals Ortrud die Telramunds beschuldiging meelipt als een manipulatieve Lady Macbeth. Ook haar scène met Elsa was heel overtuigend. De Ortrud van Michaela Schuster was trouwens ook vocaal een van de boeiendste vertolkers in deze voorstelling met een bijtende mezzo die ook kan verleiden.

Foto

De Lohengrin van Nikolai Schukoff maakte veel minder indruk. De onderste helft van zijn stem is wel goed, maar zijn hoog register is een kleine ramp. Er zit geen kleur in, ze klinkt geforceerd en in het derde bedrijf begint dan ook zijn intonatie te rammelen.

Ook bij Juliane Banse houd ik een gemengd gevoel over. Het zilver in haar stem is vervangen door warme aardkleuren. Op zich hoeft dat geen slechte zaak te zijn, maar het resultaat is wel dat haar stem onherkenbaar geworden is. Ooit was ze gezegend met een fabuleuze dictie, maar ook dat is verleden tijd... ze zong Elsa in een nauwelijks verstaanbaar Duits. Maar gelukkig heeft ze nog wel de flexibiliteit om ook de kleine melismen mooi te zingen.

De lage stemmen waren meer dan uitstekend bezet met Günther Groissböck als een lyrische Heinrich en Evgeny Nikitin als een veelzijdige Telramund.

Publicatie: zondag 23 november 2014 @ 22:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen