ti guarda dal Grande Inquisitor

Juan Diego Florez in Luik

Reeds voor de derde keer was Juan Diego Florez te gast in Luik. De aanleiding was zijn meest recente CD met Franse aria's L'Amour, waarmee hij momenteel rondtoert. In de Luiks opera werd hij begeleid door het opera-orkest onder leiding van Christopher Franklin.

Foto

Zoals gebruikelijk was het programma opgebouwd rond de aria's, alternerend met ouvertures en andere balletmuziek. Er is nog altijd een verschil tussen thuis naar de CD luisteren en diezelfde aria's live horen... maar in het geval van Florez is er heel weinig verschil. Wie de CD voor het eerst beluistert, zal meteen zijn voorbeeldig Frans opvallen. Maar ook in de zaal is zijn tekstprojectie perfect.

Wat wel verschilt, is zijn evolutie tijdens het concert. Vooral in het eerste deel ging het af en toe nog iets moeizamer. Zo werd A la voix d'un amant fidèle uit La jolie fille de Perth niet altijd even mooi afgefraseerd. Het was ook uitkijken naar zijn Werther. Er is zeker ruimte voor een leggiero-Werther in de lijn van Alfredo Kraus, maar in de twee aria's zat hij aan de grens van zijn kunnen. Als de orkestratie op het einde van O nature wat dikker wordt, dan verzuipt hij. Ook de sprongen naar de hoge noten in Pourquoi me réveiller zaten nog niet echt goed. Maar interpretatief is hij nu al een fantastische Werther.

Na de pauze was zijn stem echt in vorm. Met Un ange, une femme inconnue uit La Favorite spotte hij met het concept van registerovergangen. In Ah, lève-toi soleil bewees hij dat hij klaar is voor Roméo... een rol die hij later deze maand in zijn geboortestad voor de eerste keer zal vertolken.

Maar dé aria van de avond - en trouwens ook van de CD - is Pâris' Au mont Ida, trois déesses uit La belle Hélène. Hij hoeft zich uiteraard niet druk te maken over de lastige nootjes van "Evohé" en brengt de aria met alle kleuren die je van een liedzanger in de meest uitgebreide Loewe-ballade zou verwachten. Hij bisseerde de aria zelfs met een andere vertolking... nadat hij eerst nog vier andere toegiften gezongen had, waaronder de onvermijdelijke cabaletta van Tonio's Ah, mes amis, quel jour de fête en La donna è mobile.

Zoals altijd is een concert met Florez een feest en eindigde het gisteren ook weer in een staande ovatie.

Publicatie: donderdag 6 november 2014 @ 18:43
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen