ti guarda dal Grande Inquisitor

Chovanshchina in Antwerpen

Het Belgische publiek heeft midden de jaren 90 kennis kunnen maken met Mussorgsky's Chovanshchina in de Muntproductie van Stein Winge, wat ik nog altijd als één van de mijlpalen uit de Foccroule-periode beschouw. De productie van David Alden in Opera Vlaanderen moet daar nauwelijks voor onderdoen. Vooral muzikaal is het een sterke productie. Chovanshchina is dan wel een monumentaal werk, maar blijkbaar nog te onbekend om de zaal voor de première te kunnen vullen.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

Dirigent Dmitri Jurowski begint meteen met een mooie transparante ouverture. Heel de voorstelling door bewaakt hij de balans met de solisten. De zangers worden nooit overstemd, ongetwijfeld mede te danken aan het decor van Paul Steinberg dat de stemmen letterlijk de zaal in katapulteert.

Het zijn in de eerste plaats de drie bassen van de drie concurrerende facties die indruk maken. Ante Jerkunica kennen we al van zijn Sarastro en Marke. Met zijn rijke bas schildert hij een bijwijlen aggressieve Ivan Khovanski. Alexey Tikhomirov heeft dan weer een nobele en machtige bas, waarmee hij als Dosifei kan ontroeren. Oleg Bryjak, eerder dit jaar nog ingevallen als Alberich in Bayreuth, zingt niet altijd even juist, maar heeft wel een indrukwekkende hoogte.

De reeks grote stemmen wordt vervolledigd met de Marfa van Julia Gertseva. De tenors zijn typische Slavische stemmen met een nasale klank. Dmitry Golovnin is een degelijke Andrei Khovanski. Vsevolod Grivnov heeft een weinig aangename stem, wat niet helemaal ongepast is voor Golitsyn.

Foto

Maar dé ster van de avond is het koor. Zij zorgen voor de meest aangrijpende momenten. De a capella klaagzang in het eerste bedrijf of de slotscène beklijven.

David Alden zorgt voor een goed uitgewerkte koorregie en slaagt erin om het redelijk complexe verhaal toch leesbaar te maken. Dit gebeurt in de eerste plaats via de onderscheiden kostuums. Je kan je wel vragen stellen bij de effectiviteit van de rode camouflagepakken van de Streltsy, maar ze contrasteren wel mooi met de zwarte kostuums en hoeden van de Oud-Gelovigen.

Alden heeft de actie een paar eeuwen verplaatst naar het communistisch Rusland. Twee gebogen wanden vormen telkens een nieuwe scènebeeld, terwijl laag geplaatste verlichting strak uitgesneden schaduwen werpen. In het algemeen is het een uitstekende productie, alhoewel voor de "verzoeningsscène" van de Streltsy met hun vrouwen voor de seksuele gemakkelijkheidsoplossing gekozen wordt. De Perzische danseressen worden gereduceerd tot één slavin, die dan ook nog eens Khovanski vermoordt.

Hoedanook vind ik deze voorstelling een eerste kandidaat voor de titel van productie van het seizoen.

Publicatie: zaterdag 1 november 2014 @ 15:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen