ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2004 - Finale, dag 4

De laatste avond van de Koningin Elisabethwedstrijd hoorden we de andere zes kandidaten nog eens en volgde de ontknoping rond kwart voor één...

Talar Dekrmanjan klonk deze avond ook terug iets beter, maar ze heeft bij momenten nog een harde stem, die niet echt mooi klinkt. Haar uitvoeringen van Handel- en Bacharia's waren over het algemeen nogal gewoontjes.

De Amerikaanse Mary Elizabeth Williams zong slechts één barokaria: "I know that my Redeemer liveth" uit Messiah. Ze geeft een rechtoe rechtaan uitvoering, wel goed gezongen en met een stem die stabieler en beter gecontroleerd is dan eergisteren. Maar ze kan toch niet ontroeren.

Net zoals in de halve finale doet Vladimir Baykov weer zijn Frankenstein-interpretatie als hij Bachs "Komm, süsses Kreuz" zingt. Het is allemaal niet even juist gezongen, maar de viola da gamba klinkt soms even vals, waardoor het soms toevallig toch nog redelijk klinkt. Als hij zich daarna met volle overgave op Handels "Why do the nations" stort, vliegt het bloed weer in het rond... maar het is wel 'vollen bak ambiance'.

Bij Iwona Sobotka klinkt het allemaal nogal kleinschalig en pieperig. Haar stem is niet vrij voor "Et incarnatus est" en haar coloraturen zijn soms wat rommelig; geen goed idee om met Mozart te beginnen. Het ina-Fach zou haar perfect moeten liggen, maar Adina's "Prendi, per me sei libero" mist stijl, charme en 'italianità'. Nanetta's aria uit Falstaff is ook te hoog gegrepen en de Vier letzte Lieder zijn ook (nog) niets voor haar.

FotoDiana Axentii heeft wel degelijk een mooie stem en communiceert goed met het publiek... maar ze overschat zichzelf. Zowat alle werken die ze koos, zijn net iets te zwaar voor haar stem. Haar keuze om Eboli te zingen in de halve finale was een blunder, en het "Liber scriptus" uit Verdi's Requiem is dat evenzeer. Haar concept voor Carmen is veel te braaf... het leek wel alsof Micaela "L'amour est un oiseau rebelle" zong. "Phidylé" van Duparc zou wel moeten gaan, maar dat zingt ze met een pseudo mezza voce, waarmee ze haar technische grenzen toont. Maar het blijft een mooie geluid en een charmante persoonlijkheid.

Hélène Guilmette misbruikte "Er ist's" van Hugo Wolf om op te warmen, maar zong vervolgens een indrukwekkend mooie "Oh, Quante volte" van Bellini. Haar versie van Nanetta's aria stroomde er zonder problemen uit, in tegenstelling tot wat Sobotka ervan bakte. En daarmee bevestigde Guilmette de indruk die ze eergisteren maakte.

Wie het hier de laatste dagen een beetje gevolgd heeft, zal niet verbaasd zijn om te zien dat mijn laureatenlijst begint met Johannes Schendel, ook al maak ik me geen illusies over zijn kansen bij de jury. Mijn zes laureaten zien er - in volgorde - zo uit:

De jury had uiteraard een iets andere mening en kwam uit bij:

Net zoals vier jaar geleden, verkiest de jury weer de jongere kandidaat boven de gevormde stem... dat Sobotka ook de leerlinge is van een van de juryleden, is - uiteraard! - puur toeval. Ik had wel niet verwacht dat de jury Torbey zo hoog zou klasseren... en aan het boegeroep in de zaal te horen, waren er blijkbaar nog die dat vonden. Zoals eerder al gezegd, verbaast het me niet echt dat Johannes Schendel ontbreekt bij de zes eerste laureaten, maar de afwezigheid van de Estse sopraan verbaast me wel.

Tenslotte een interessant statistisch gegeven. Uit de log-files van mijn website kan opgemaakt worden met behulp van welke zoektermen (bv. via Google) bezoekers op deze pagina's terecht komen. De afgelopen weken doken de namen van de verschillende kandidaten tientallen keren op in die log-files. Het resultaat van de analyse van al die gegevens ziet er als volgt uit:

Voor wat het waard is...

Publicatie: zondag 16 mei 2004 @ 2:46
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen