ti guarda dal Grande Inquisitor

Shell Shock in de Munt

Ter herdenking van het begin van de Eerste Wereldoorlog 100 jaar geleden, heeft de Munt een compositie-opdracht gegeven aan Nicholas Lens om een opera rond de oorlog te schrijven. Het resultaat is het anderhalf uur durende Shell Shock, op teksten van Nick Cave.

Foto
foto's © Filip Van Roe

Het werk bestaat uit twaalf canto's, elkeen rond ťťn generiek karakter: een soldaat, een verpleegster, een moeder, ... Alhoewel er soms verbanden zijn tussen de verschillende teksten, is er geen doorlopende verhaallijn. De ondertitel van de opera, A Requiem of War, geeft nog het best weer wat het is.

Op het moment dat je de Munt binnenstapt, word je meteen in de sfeer gebracht. Een soundscape met oorlogsgeluiden, van artillerievuur tot marcherende soldaten, weerklinkt door de luidsprekers. Op muzikaal vlak, was ik niet helemaal overtuigd. Gezien de uiteenlopende karakters van elk canto, had ik iets meer variatie en contrast verwacht.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het allemaal muzikale eenheidsworst is. De "Canto van de Deserteur" bestaat bijvoorbeeld uit vier onderdeeltjes, die wel sterk contrasteren van sterk ritmische declamatie tot kermisachtige fanfaremuziek. De meeste canto's zijn met verschillende zangers bezet, maar het zijn vooral de solo-canto's die het meest overtuigen, zoals de "Canto van de Moeder".

FotoDe enscenering van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui is daarentegen wel een lust voor het oog. Zijn dansers zorgen voor een plastische uitbeelding van wat gebeurt. Daarbij kent zijn fantasie geen grenzen... van het gebruik van zandzakjes over brancards tot gewone lakens worden telkens weer de meest wonderbaarlijke beelden gecreŽerd.

De vocale bezetting bestaat uit vijf naamloze zangers en drie knapen. Het is een overwegend sterke bezetting met vooral Ed Lyon die met een prachtige tenorstem onder andere de "Canto van de Overlevende" zong. Op de momenten dat het orkest dikker wordt, gaat hij wel tenonder in de orkestklank. Ook de warmstemmige Sara Fulgoni schitterde, vooral als de Moeder. En de contratenor Gerald Thompson zingt zijn partij met een opvallend grote en goed projecterende stem.

Claron McFadden heeft dan wel een reputatie als zangeres van hedendaagse muziek, maar vocaal is ze wel op haar retour met iets te vaak schreeuwerige noten. Ook de bas Mark S. Doss, die we al vaker in de Munt gehoord hebben, kon me maar matig overtuigen.

Publicatie: donderdag 30 oktober 2014 @ 21:03
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen