ti guarda dal Grande Inquisitor

Manon in Luik

Twee jaar geleden werd de renovatieperiode in de tent afgesloten met Manon. De flashback-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera wordt nu reeds hernomen in het Luiks operahuis.

Foto

De bezetting is grotendeels gewijzigd. De meeste rollen werden bezet met de vaste zangers van de Waalse Opéra. Zo zingt Roger Joakim bijvoorbeeld nu een uitstekende vader Des Grieux, vorige keer was hij nog Brétigny, en Pierre Doyen zong Lescaut met een stevige stem en wist te charmeren met "Ne bronchez pas".

Maar iedereen keek uiteraard uit naar de Manon van Annick Massis. En zoals gewoonlijk loste ze alle verwachtingen in. Als Manon zich in de Saint-Sulpice-scene zich afvraagt "si ma voix de si bas peut monter jusqu'aux cieux", dan moet Massis zich daar geen zorgen over maken. Haar lichte lyrische sopraan is in de laagte gegroeid en heeft een warme klank. Haar hoge noten zijn nog altijd even loepzuiver als vroeger.

Het is echter in haar vertolking dat ze de harten steelt. Met kleine nuances - een klemtoon hier, een spannende pauze ginder - schildert ze een gedetailleerd en doorleefd portret van Manon. Meteen al met "Je suis encor tout étourdie" lopen de rillingen over mijn rug en de tranen over mijn wangen. "Adieu, notre petite table" is ontroerend mooi. En ik heb zelden zo'n sensuele uitvoering gehoord van de Cours-de-Reine-scene. Die charme gebruikt ze dan ook nog eens voluit om in Saint-Sulpice Des Grieux opnieuw te verleiden.

Des Grieux is meteen ook de zwakke schakel in deze bezetting. Alessandro Liberatore heeft wel alle noten voor de rol, maar zijn Frans is nogal approximatief en zijn stem is ook niet altijd even homogeen. Zijn droom "En fermant les yeux" ging nog redelijk goed, al moest hij voor zijn hoge noot wel een andere schuif opentrekken. In "Ah, fuyez, douce image" ging zijn vibrato dan weer alle kanten uit.

De voorstelling werd ook gefilmd en zal later uitgebracht worden op DVD. Het is dan ook spijtig dat ze Ismael Jordi, die twee jaar geleden Manons geliefde zong, niet hebben kunnen herboeken.

Publicatie: woensdag 22 oktober 2014 @ 18:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen