ti guarda dal Grande Inquisitor

Pelléas et Mélisande in Helsinki

De productie van Marco Arturo Marellli heb ik voor de eerste keer gezien in de Deutsche Oper van Berlijn. Ondertussen zijn we tien jaar verder en heb ik pakweg een half dozijn andere producties gezien van Pelléas et Mélisande. Maar deze blijft nog altijd de beste productie die ik ken, met een goed uitgewerkte personenregie.

Foto

Wat ik tien jaar geleden over deze productie schreef, blijft nog altijd geldig. Eén van de opvallende kenmerken is dat Yniold een veel belangrijkere rol heeft dan gewoonlijk, hier zeer overtuigend gespeeld door Mia Heikkinen.

In de eerste scène in het kasteel van Allemonde is hij al aanwezig en geeft meteen de sfeer aan binnen de familie. Nadat Geneviève de brief van Golaud gelezen heeft, herleest hij die en verscheurt hij de brief. Hij slaat een fles kapot en wil zijn polsen oversnijden. Maar op het moment dat Pelléas het brekend glas hoort, komt hij aangestormd om de daad te verijdelen... het is blijkbaar niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.

Het geeft aan hoe bang Yniold is van zijn vader. Dat niet alleen, het is een indicatie van de terreur die Golaud zaait. Een ander voorbeeld is het begin van het vierde bedrijf. Arkel steekt zijn monoloog af tegenover Mélisande, wat hier zonder verdere bijbedoelingen voorgesteld wordt. Pelléas' vader is genezen, alles wordt in gereedheid gebracht voor zijn reis, een heel gemoedelijke familiale sfeer... tot Golaud binnenkomt.

Foto

In Les Huguenots was al opgevallen hoe groot de stem van Jean-Francois Lapointe geworden was. Het was dan ook een kwestie van tijd voor deze ex-Pelléas zou promoveren tot de veel interessantere rol van Golaud.

Eerder dit jaar zong hij de rol voor de eerste keer in Nantes. Hij kan zeker nog wat groeien in de rol, maar de intensiteit en de inleving zijn al aanwezig. Alhoewel hij goed evolueert tot de jaloerse echtgenoot die uiteindelijk door berouw overmand wordt, komt zijn vertolking nog wat eendimensionaal over.

Hij is ook de enige Franstalige zanger in de bezetting en dan valt des te meer het verschil in uitspraak op. Zowel de Pelléas als de Mélisande scoren minder goed op dit vlak. De jonge bariton Ville Rusanen zingt Pelléas met een jongensachtige lichtheid en bijna tenorale hoogte. Jenny Carlstedt is een mooie Mélisande met wat beperkingen in de hoogte. Ik vond Sari Nordqvist een zwakke Genviève die met twee stemmen zong en het einde van haar briefscène nodeloos dramatiseerde. Jyrki Korhonen was een wat wollige Arkel.

Publicatie: zondag 12 oktober 2014 @ 7:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen