ti guarda dal Grande Inquisitor

Boris Godunov in Helsinki

Dit was mijn eerste bezoek aan de Finse Nationale Opera in Helsinki. Het is een modern operahuis waar ze gisteren Boris Godunov opvoerden met als blikvanger de zanger van de titelrol... de Finse bas Matti Salminen.

Foto

De productie van Friedrich Meyer-Oertel dateert al van 1997 en dat is er ook aan te zien, met decorstukken die een betere tijd gekend hebben. Het is een strakke productie waarbij drie aluminiumkleurige muren telkens herschikt worden voor elke scène, aangevuld met beperkte rekwisieten: een troon, een klok, een tafel in de herberg, ... De voorstelling begint met Pimen die traag het podium oversteekt om plaats te nemen aan zijn pupiter om zijn kroniek van Rusland te schrijven. De personenregie is duidelijk, zonder afwijkende regie-invallen.

Boris Godunov stelt altijd het probleem van de versie. In Helsinki spelen ze min of meer de tweede versie, dus met de Poolse akte en de Kromi-scène. Maar de kathedraalscène uit de eerste versie werd ook toegevoegd.

Aan het applaus te oordelen, is Matti Salminen een ware held in Helsinki. Zijn Boris is nochtans niet meer wat ze ooit moet geweest zijn. In de klokscène neemt hij af en toe zijn toevlucht tot expressief gegrom. Maar zijn sterfscène is wel groots en ook vocaal staat hij er op dat moment.

Maar ook de andere bassen laten een goede indruk na. Koit Soasepp heeft een mooie sonore diepte, alleen in de hoogte wordt zijn stem wat schraal. Anderzijds zingt Hannu Niemelä een uitstekende Rangoni, die over de volledige lijn overtuigt als de plottende jezuïet.

De valse Dmitri werd zeer indrukwekkend gezongen door Evgeny Akimov. Hij heeft een gigantische stem met een stralende hoogte, die moeiteloos klinkt. Niina Keitel was zijn Marina met een mooie homogene mezzo.

Publicatie: vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen