ti guarda dal Grande Inquisitor

Eine Nacht in Venedig in Wenen

In onze streken moeten we al tevreden zijn als we af en toe eens Die Fledermaus te zien krijgen. Maar Johann Strauss heeft nog een hoop andere operettes geschreven, waaronder Eine Nacht in Venedig. In de Weense Volksoper is dat standaardrepertoire.

Foto
foto © Barbara PŠlffy

Het verhaal is wat ingewikkeld om uit te leggen, maar het speelt zich uiteraard af in VenetiŽ. Tijdens het carneval komt Hertog Guido naar VenetiŽ voor een rendez-vous met Barbara, de jonge vrouw van de oude senator Delacqua. Annina (een vissersdochter) en Barbara nemen elkaars plaats in, de senator gaat naar het feest bij de hertog met zijn domme kokkin Ciboletta als zijn vrouw. Dan zijn er nog intriges met Caramello (de barbier van Guido en geliefde van Annina) en Pappacoda (een macaroni-kok en geliefde van Ciboletta). Het is een constellatie die gegrondvest lijkt in de commedia dell'arte.

De huidige productie in Wenen van Hinrich Horstkotte, die ook de decors en kostuums ontwierp, is relatief nieuw - ze ging eind 2013 in premiŤre. Het is uiteraard een klassieke productie tegen een Venetiaanse skyline, met kabbelende barokgolfjes en voorbijzwemmende haaien als lopende grap.

Het operette-repertoire zit in de genen van het Volksoper-ensemble en het speel-, dans- en zangplezier spat dan ook van het podium. Vocaal is de bezetting degelijk, met de twee sopraanpartijen als positieven uitschieters. Vooral de Ciboletta van Johanna Arrouas is briljant. Mara Mastalir heeft een iets lyrischere stem en zingt een charmante Annina.

De tenors zijn iets minder sprankelend. Thomas Paul zong Hertog Guido. Hij rondt zijn frases niet altijd mooi af, waardoor een soort stotterend legato ontstaat. Alexander Pinderak is daarentegen wel overtuigender als Caramello. Roman Martin was ook een geŽngageerd grappige Pappacoda.

Publicatie: woensdag 8 oktober 2014 @ 15:49
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opťra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen