ti guarda dal Grande Inquisitor

Kerstin Avemo in de Munt

Ik ben waarschijnlijk de enige in een straal van 500 km rond Brussel die niet onder indruk is van het vermeende genie van Romeo Castellucci. Deze keer had de regisseur het idee om het liedrecital van Kerstin Avemo in de Munt aan te pakken. Mijn verwachtingen waren zéér laag gespannen, maar hij slaagde erin om die nog te ondertreffen.

Foto De voorstelling begint min of meer als een normaal liedrecital. Kerstin Avemo staat in het midden van het podium, gevangen in twee spots ala Edith Piaf. De piano is, met een gesloten pianoklep, ondergebracht in de orkestbak. Alain Franco doet geen moeite om enige expressie uit zijn gecastreerde piano te krijgen.

Het programma bestond uit tien Schubert-liederen die allemaal in de nachtelijke of avondlijke sfeer te situeren zijn: van Auf dem Wasser te singen tot Nacht und Träume. Op zich is het wel een mooie keuze voor een eerste helft van een recital. Het probleem is dat Kerstin Avemo weinig kwaliteiten toont als liedzangeres. Zo is haar mezza voce niet altijd stabiel en ontsiert ze af en toe haar lijn met een portamento. Ze moet natuurlijk wel opboksen tegen een volledig leeg podium, waardoor haar stem gedeeltelijk in de coulissen verdwijnt en het andere deel een vreemde nagalm heeft.

Op zich is het positief dat ze weet hoe ze een traan in haar stem moet leggen. Maar ze past dit toe op elk lied waardoor het na een paar liederen gemaniëreerd en melig wordt. De tranen worden echt na Schwanengesang (het lied D744, niet de cyclus), waardoor ze het volgende lied niet kan inzetten. Ze zingt Du bist die Ruh dan maar met haar rug naar het publiek terwijl ze traag upstage wandelt tot ze met haar gezicht tegen de achtermuur staat. Daar blijft ze zo staan voor de twee laatste liederen, Wiegenlied en Abschied. Daarmee is het recital na drie kwartier eigenlijk afgelopen. Er verschijnt een actrice, Valérie Dréville, die Abschied nog eens declameert... zij het in zwaar geaccenteerd Duits.

Liederfans hadden zich de reis naar de Munt kunnen besparen, maar de Castellucci-fans zullen het ongetwijfeld wel allemaal weer geniaal vinden.

Publicatie: zaterdag 4 oktober 2014 @ 21:57
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen