ti guarda dal Grande Inquisitor

La Cenerentola in Luik

Na de sprookjesachtige Toverfluit in de circustent, werd het duo Cécile Roussat en Julien Lubek opnieuw uitgenodigd in de Waalse opera... deze keer om een "echt" sprookje, La Cenerentola van Rossini, te regisseren.

Foto

De voorstelling begint meteen in die sprookjessfeer met Alidoro als ceremoniemeester die een groot sprookjesboek openslaat tegen een achtergrond van een sterrennacht. Hij wordt daarbij geassisteerd door zes acrobaten als handlangers.

Als de sterrenhemel optrekt, zijn we in het huis van Don Magnifico waar de twee stiefzusjes in bad zitten. De kamer ziet er nogal sjofel uit, het is meteen duidelijk waarom Don Magnifico één van zijn dochters wil koppelen aan de prins zodat hij zijn huis kan opkalefateren. Het hele decor staat op een draaiplateau met ook nog de slaapkamer van Don Magnifico en een koer met waterput, waarin Angelina zich verpopt van Assepoester tot toekomstige Prinses.

De voorstelling is doorspekt met leuke vondsten die - in tegenstelling tot de Mazzonis-humor - mijn tenen niét doen krullen. Het is bijvoorbeeld een leuk idee om Angelina in een luchtballon naar het feest van de prins te laten vertrekken. Dat werkt beter en mooier dan een koets, wat op een podium vaak belachelijk overkomt. Kortom, een zeer genietbare productie.

Foto

De vorige Rossini's in Luik werden ontsierd door een dirigent, waarvan ik de naam probeer te vergeten. Deze keer stond Paolo Arrivabeni weer in de orkestbak en meteen speelt het orkest op een hoger niveau en met meer stijl... ofwel zit de inspratie van Zedda nog in het orkest, toen hij hier tien jaar geleden La Cenerentola dirigeerde.

Marianna Pizzolato heeft een fantastisch mooie stem, die meer naar alt neigt dan naar mezzo. Vooral haar lage noten zijn als smeltend goud, terwijl de hogere noten in "Non più mesta" minder vlot klinken. Maar het meest opvallende is de naturel waarmee ze zingt. De tekst stroomt mooi en met haar fluwelen timbre zingt ze een ontroerende "Una volta".

Dmitry Korchak moet zowat de grootste naam zijn die ze dit seizoen in Luik hebben kunnen strikken, afgezien van Florez die later dit seizoen een concert zal zingen. Korchak is een elegante Don Ramiro. In het paradestukje "Si, ritrovarla io giuro" zijn alle noten er, maar de hoogste noten klinken iets minder gemakkelijk dan bij zijn Peruviaanse collega.

De Don Magnifico van tien jaar geleden is er ook nu nog bij. De rol heeft geen geheimen meer voor Bruno de Simone, die al zijn ratelaria's met gevoel voor humor en ruime stem zingt. Enrico Marabelli zingt de rol van Dandini vooral als een buffo-partij - wat het uiteraard ook is - al had ik iets meer pompeuze verfijning gewenst in zijn vermomming als de prins. Laurent Kubla was een degelijke Alidoro die scoorde met zijn grote aria "Là del ciel". Sarah Defrise en Julie Bailly waren tenslotte de twee hilarische stiefzusjes...

Publicatie: zondag 28 september 2014 @ 9:55
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen