ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in Praag

Na de zeer traditionele Rusalka, volgde een relatief moderne productie van La traviata. Maar naar Belgische maatstaven was de enscenering nog altijd zeer braaf, ondanks een paar halfnaakte zigeunerinnen op het feest bij Flora...

Foto

De productie van Arnaud Bernard was een sobere voorstelling in zwart-witte tinten. Een modulair eenheidsdecor bestaande uit witte muurpanelen werd herschikt voor de feestscène en het laatste bedrijf. Een lange cirkelvormige sofa is het enige andere decorelement in het eerste bedrijf. Dat wordt een iets kleinere sofa in het tweede bedrijf en een witte zetel voor het laatste bedrijf. Maar Violetta sterft toch liggend op de grond.

De Tsjechische Jana Sibera was een zeer wisselvallige Violetta. Haar beste moment was de confrontatie met Germont, met een mooi mezza voce gezongen "Dite alla giovina". Haar coloratuurwerk in "Sempre libera" was niet altijd even goed. Maar ik had vooral de indruk dat de rol nog iets te groot is voor haar. Haar spreekstem projecteert bijvoorbeeld niet voldoende om de brief voor te lezen. De aansluitende "E tardi" mist dramatiek, net zoals "Addio del passato". Het duet met Alfredo, "Parigi, o cara", deed ze dan weer wel overtuigend.

Alfredo werd gezongen door Luciano Mastro. Hij heeft een zonnige Italiaanse tenor en zingt de rol met een goed stijlgevoel. Zijn grote aria "De' miei bollenti spiriti" kreeg in het algemeen een mooie uitvoering, maar hij gaat wat slordig om met de kleine nootjes. De cabaletta "O mio rimorso" hebben ze om een of andere reden geknipt. Over de Germont van Miguelangelo Cavalcanti valt niet veel goeds te vertellen. Hij slaagt erin om "Di Provenza il mar" zonder enig legato te zingen en vergeet af en toe te zingen, wat dan een ongesteund piano wordt.

Publicatie: zaterdag 27 september 2014 @ 8:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen