ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Entführung aus dem Serail in het PSK

Die Entführung aus dem Serail is de volgende Mozartopera die door René Jacobs onder handen genomen werd. Een Europese tournee met concertante uitvoeringen eindigde gisteren in het PSK. De uitstekende bezetting was goed op elkaar ingespeeld, zong zonder partituur en gebruikte het volledige podium om toch een half-scenische sfeer te creëren.

De benadering van René Jacobs is in Entführung sterk vergelijkbaar met wat hij met Die Zauberflöte gedaan heeft. Hij voegt stukjes muziek toe, de pianoforte speelt mee met het orkest en de dialogen worden af en toe ook muzikaal begeleid. De houtblazers van de Akademie für Alte Musik Berlin krijgen een prominente plaats. En alle aria's worden uiteraard extra versierd. Een en ander maakt dat ik bij momenten het gevoel had dat ik naar een nieuwe opera zat te luisteren.

FotoDe enige interventie waar ik het wat moeilijk mee had was in "Martern aller Arten". Hij laat Bassa Selim de aria regelmatig onderbreken om zijn gedachten te spuien. De muziek valt dan stil en de draad moet telkens weer opgepakt worden. Robin Johannsen, die we kennen van haar Pamina in Antwerpen, kweet zich goed van haar taak, alhoewel Konstanzes grote aria net iets te hoog gegrepen was. Net daarvoor had ze wel een hartverscheurende "Traurigkeit"-aria gezongen met dezelfde ontroerende inleving als haar Pamina, al klonken de lage coloraturen moeizaam.

Mari Eriksmoen sprankelde uitbundig als Blonde. Ook de hoge noten van bijvoorbeeld "Durch Zärtlichkeit und Schmeicheln" klinken mooi rond en projecteren fantastisch in de grote zaal van het PSK. Vooral in haar kolderscène met Osmin kreeg ze het publiek gemakkelijk op haar hand. Dimitry Ivashchenko is een jonge Osmin die alle noten heeft voor de rol. En alsof er nog niet genoeg lage noten zijn, interpoleert hij nog wat extra resonante keldernoten in "Solche hergelaufne Laffen".

Oorspronkelijk zou Mauro Peter de rol van Belmonte zingen. Maar Maximilian Schmitt is ook een zeer overtuigende Belmonte. Hij zong "Hier soll ich dich denn sehen" met een fluwelen stem. In de stem van Julian Prégardien, die Pedrillo zong, zit iets minder fluweel. "Frisch zum Kampfe" was wat slordig, maar zijn romanze "In Mohrenland" was wel mierzoet. Tenslotte speelde Cornelius Obonya de rol van Bassa Selim met een holle stem, die soms lachwekkend overkwam.

Publicatie: dinsdag 23 september 2014 @ 12:41
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen