ti guarda dal Grande Inquisitor

Christopher Maltman in deSingel

Roger Vignoles zet momenteel alle Strauss-liederen op plaat bij Hyperion. Vorig seizoen was hij dan ook te gast in deSingel voor de Strauss-dag, waar hij een eerste Strauss-recital begeleidde (waar ik niet bij was). Vandaag had hij de Britse bariton Christopher Maltman meegebracht voor een tweede recital.

FotoOp het programma stond niet alleen Strauss, maar ook Hugo Wolf. Vorige week ondernam Stéphane Degout nog een poging om een aantal Mörike-Lieder te zingen. De confrontatie met de vertolking van Maltman is als dag en nacht. Daar waar Degout geen flauw benul had van Wolf-liederen, bracht Maltman een zeer expressieve vertolking.

Die expressie situeert zich op alle vlakken. Hij acteert ook verschillende liederen uit, wat bij andere zangers soms enerverend kan werken... vooral als ze dat doen om hun vocale tekortkomingen te verdoezelen. Bij Maltman is het een extraatje. Zijn brede bariton reikt van warme diepe tonen bij het begin van Der Genesene an die Hoffnung tot een licht-speelse vertolking van Der Gärtner.

Een lied als Der Feuerreiter is een feest om naar te luisteren. Hij beschikt over de mogelijkheid om de spanning op te bouwen én vast te houden. Bijvoorbeeld in de laatste strofe van Der Feuerreiter lijkt alles even stil te vallen in de maten rond "Husch, da fällt's in Asche ab", maar toch blijf je gespand zitten luisteren op wat nog komen gaat.

Een paar grappige liederen ontbraken ook niet. Zo bracht hij een hilarische vertolking van Zur Warnung. Het mooie daaraan was dat hij de structuur van het lied niet vergat. Het begint met een ontwakende dichter na een zware nacht. Halverwege zingt de muze een karamellenvers. Veel zangers vergeten na dat moment van inspiratie om terug te keren naar de dronken stem waarmee ze begonnen zijn. Maltman doet het perfect.

Na de pauze was het dan de beurt aan Strauss, waarbij ze vooral de onbetreden paden verkenden. De enige toegevingen waren het slotlied Zueignung en Allerseelen als het enige bisnummer. Ze begonnen bijvoorbeeld met de vijf liederen van het Opus 15, liederen die me niet echt aanspraken, met uitzondering van Winternacht.

Het tweede groepje liederen vond ik interessanter met virtuoze liederen als Am Ufer of een indrukwekkende vertolking van Lied an meinen Sohn... gevolgd door een een pareltje als Gefunden waarin Maltman nog eens zijn mezza voce en ragzuivere hoogte kon laten horen. Een uitermate geslaagde start van het liedseizoen in deSingel.

Publicatie: donderdag 18 september 2014 @ 22:52
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen