ti guarda dal Grande Inquisitor

Daphne in de Munt

Als je wereldwijd de programmatie van de operahuizen bekijkt, dan zou je kunnen concluderen dat het opera-oeuvre van Richard Strauss stopt bij Die Frau ohne Schatten. De acht opera's die hij nadien nog gecomponeerd heeft, worden - met uitzondering van Arabella - nauwelijks opgevoerd, zelfs in dit Strauss-jaar. Eén van die rariteiten is Daphne, die pas deze week zijn Brusselse creatie kreeg.

Foto
foto's © Karl und Monika Forster

Daphne is het mythologische verhaal van de herder Leukippos die verliefd is op Daphne, die hem eerder als een broer beschouwd. De god Apollo heeft ook een oogje laten vallen op Daphne, maar ook in hem is ze niet geïnteresseerd. Ze wil enkel één zijn met de natuur. Uiteindelijk doodt Apollo Leukippos en verandert hij Daphne in een laurierboom.

Regisseur Guy Joosten houdt zich redelijk goed aan het verhaal, zij het met een paar moderne invullingen. Daphne is een meisje dat vooral op zichzelf is. De twee dienstmaagden worden voorgesteld als kortgerokte vriendinnen op naaldhakken die liever gaan winkelen. Haar ouders, Peneios en Gaea, leven in een glamoureuze wereld waar de whisky rijkelijk stroomt... vooral Gaea zwalt stomdronken over het podium. En ook bij de herders hoort ze niet thuis. Hier wordt dat een bende beursratten die zich tijdens het wijnfeest van Dionysos ontpoppen tot gemaskerde bacchanten.

De hele voorstelling wordt gedomineerd door een gigantische boom. Decorontwerper Alfons Flores heeft daar nog een trap rondgebouwd. Dat is altijd een problematische keuze: een driedimensionale constructie die de productie beperkt tot een ééndimensionale beweging. Maar het ziet er wel indrukwekkend uit. Op het einde van de voorstelling klimt Daphne hoog in de boom, die dan in vuur opgaat... wat ik eigenlijk de enige nodeloze aanpassing aan het libretto vind.

Foto

Zoals bekend, ben ik geen grote Strauss-fan, maar Daphne heeft wel wat charmante muziek. Vooral de pastorale openingsscène en de "Verwandlungsmusik" op het einde zijn prachtig. Ook de verschillende monologen van Daphne hebben potentieel.

De rol van Daphne is een pure lyrische rol en op dat vlak lijkt Sally Matthews dan ook een goede keuze. Vocaal is er weinig aan te merken, tenzij een wat uitdeinend vibrato in de hoogte. Maar haar interpretatie blijft te oppervlakkig. Er zit bijvoorbeeld veel meer in haar ode aan de zon "O bleib, geliebter Tag", dan wat zij eruit weet te halen. Ook haar afscheid van haar "Geliebter Gespiele" Leukippos ontbeert de nodige tederheid. Ze laat vooral de indruk na dat ze meer met het orkest moet vechten, alhoewel Lothar Koenigs het Muntorkest toch niet overdreven opzweept.

Eric Cutler komt enigszins als een verrassing voor de rol van Apollo. Tot nu toe is hij vooral bekend in het lyrische belcanto-repertoire. Apollo vraagt echter een jeugdige Heldentenor. Zijn stem begint wel al die richting uit te gaan, maar het is pas bij zijn "Jeden heiligen Morgen schnür ich die Riemen" dat hij echt de juiste klank heeft. Peter De Caluwe heeft bij de seizoensvoorstelling eerder dit jaar al aangekondigd dat Cutler één van de volgende seizoenen terugkomt als Lohengrin... ik ben benieuwd.

Publicatie: donderdag 11 september 2014 @ 23:29
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen