ti guarda dal Grande Inquisitor

Bruns en Pieczonka in Schwarzenberg

Gisteren stonden er twee liedrecitals op het programma, allebei met zangers die nog nooit eerder opgetreden hadden bij de Schubertiade. In de namiddag zong de tenor Benjamin Bruns Schuberts Die schöne Müllerin met Gerold Huber aan de piano. 's Avonds brachten de sopraan Adrianne Pieczonka en de pianist Brian Zeger een programma met Strauss als zwaartepunt.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Die schöne Müllerin is één van die cycli die ik al zo vaak gehoord heb, dat ik soms het gevoel heb dat ik er stilaan op uitgekeken ben geraakt. In dat opzicht is het interessant om eens een nieuwe benadering te horen, zoals Benjamin Bruns gisteren deed.

Hij zingt de cyclus als een soort flashback van de rondreizende molenaarsknecht en zijn misgelopen verliefdheid op de "Müllerin". Dat wordt het eerst duidelijk in Am Feierabend. Daarin zegt de molenaarsdochter "Allen eine gute Nacht", twee keer. Bij de herhaling verandert Bruns zijn stem en is het terug de molenaarsknecht die spreekt, alsof hij terugdenkt aan dat moment. Als nadien de eerste strofe herhaald wordt, dan zingt hij dat met opgekropte woede. Hetzelfde gebeurt in Ungeduld of ook in Tränenregen, dat andere moment waar zij tegen hem spreekt... al is het maar om te zeggen dat het gaat regenen.

Op zich is dit een interessant idee, maar het stelt wel een aantal problemen. Het feit dat de molenaarsknecht op het einde zelfmoord pleegt in het beekje, maakt dat er weinig te flashbacken is. Erger is dat de cyclus zo wel redelijk eendimensionaal wordt, in vergelijking met een "normale" vertolking waarbij de zanger veel meer emoties doorloopt.

Benjamin Bruns heeft een egale lyrische tenor, maar de lengte van Die schöne Müllerin lijkt toch te groot te zijn. Reeds bij Mein! beginnen er tekenen van vermoeidheid op te treden en blijft er weinig over van zijn homogene stem. Met een paar stevige liederen zoals Der Jäger slaagt hij er op een of andere manier wel in om die vermoeidheid weg te zingen en eindigt hij de cyclus toch nog in schoonheid.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Tot nu toe heb ik Adrianne Pieczonka enkel maar in een paar operarollen gehoord. Ze liet dan telkens de indruk na van een degelijke sopraan te zijn, maar meer ook niet. Voor een liedrecital is dat eigenlijk niet genoeg. Haar stem is groot en heeft een mooie klank, waarmee ze wel kan charmeren, ook haar dictie en uitspraak is correct. Maar er zitten ook te veel gaten in haar stem.

Bijna in elk lied komt ze wel een paar probleemnoten tegen. Dan ontkoppelt ze even haar stem en zingt die ene noot los van de noten ervoor of erachter. Dat breekt uiteraard haar legato, maar ook de natuurlijke tekstbeleving is dan ineens weg. Daar komt nog bij dat die losse noten meestal ook niet mooi zijn en een enkele keer zelfs naast de toon. Het feit dat ze de "Alliebender Vater" in Schuberts Ganymed niet in één adem gezongen krijgt, is op zich misschien niet zo erg. Maar voor een zangeres van haar kaliber is het wel een indicatie dat er meer mis is.

Afgezien van de technische perikelen, blijft ze ook interpretatief ver benedenmaats. Zelfs in een lied als Die junge Nonne is geen enkele evolutie merkbaar. Halverwege Im Treibhaus uit Wagners Wesendonck-Lieder lag ik bijna in slaap. In Strauss' Rote Rosen was ze even de tekst kwijt en dus hernam ze dat lied als laatste bisnummer, nadat ze eerst nog drie andere bisnummers ten beste gegeven had.

Publicatie: zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:28
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen