ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2004 - Finale, dag 2

Op de tweede dag van de finale hoorden we de andere zes kandidaten, met vooral een lang operagedeelte. Zoals gisteren begonnen ze weer met de barokwerken.

De stem van de sopraan Iwona Sobotka valt in het PSK een stuk kleiner uit dan in het Conservatorium... maar het is nog geen echt probleem. Net zoals Teodora Gheorghiu gisteren, zong ze "Jauchzet Gott in allen Landen" maar minder virtuoos. Scoren deed ze vooral met de aria "Affanni del pensier" uit Handels Ottone. Ze creëerde eerst de juiste sfeer met het recitatief "Guinge Otton", waarna ze met de aria zelf betoverde... ontroerend mooi.

De enige mezzo uit het gezelschap is Diana Axentii en zij begon ook met Bach: het "Laudamus te" uit de Hohe Messe. Maar ze bewees vooral hoe moeilijk Bach is. De lage noten, die voor een mezzo toch geen probleem zouden mogen zijn, werden omzeild en ze heeft soms niet voldoende adem om het einde van een frase te halen. Sesto's aria "L'angue offesto mai riposa" uit Giulio Cesare lag haar al een stuk beter. Maar Dido's Lamento begon dan weer te traag naar mijn gevoel, waardoor ze het zichzelf onnodig moeilijk maakte. Alles bij elkaar geen echt goede beurt. Ze wappert wel al een stuk minder met haar armen dan tijdens de halve finale... maar nu heeft ze dan weer een sjaal waaraan ze kan frunniken.

FotoDe "generieke" sopraan - zoals ik haar eerder genoemd heb - Hélène Guilmette is de eerste kandidaat wiens stem echt goed projecteert, waardoor elke nuance tot boven in het PSK duidelijk is. De Canadese zong twee aria's van Cleopatra (uit Giulio Cesare) met een uiteenlopende sfeer en karakter. Zowel "Non disperar" als "Piangeró la sorte mia" waren een plezier om naar te luisteren. Alles klinkt zoals het moet klinken... en er is nauwelijks iets op aan te merken... eindelijk iemand die "muziek" maakt. Als haar prestatie overmorgen hetzelfde niveau haalt, dan kan het niet anders dan dat ze hoog eindigt.

De problemen van de Syrische Talar Dekrmanjian zijn nog duidelijker in het PSK dan in het Conservatorium. De juwelenaria alleen al is een perfecte staalkaart van haar stem. Haar middenstem is redelijk goed (zoals in het lied "Il était un roi de Thulé"), maar qua intonatie komt ze soms te laag uit... en ze vergeet soms te zingen, waardoor er veel quasi-parlando te horen is. De aria zelf, "Ah ! Je ris de me voir si belle" bestrijkt een groter gebied en het enige dat min of meer in orde is, is haar forte in de hoogte. Maar de triller waarmee de aria begint, is niet echt zuiver en de hoge noten zijn ook vooral approximatura's. "Come scoglio" en Ravels "Asie" waren vooraf meer van hetzelfde.

Zoals verwacht komt de stem van de Amerikaanse Mary Elizabeth Williams beter over in het PSK. Ze zingt zonder problemen het volledig orkest plat als het moet. Maar beginnen met "Chanson triste" leek me geen goed idee. Ze probeert teveel haar stem terug te houden om de sfeer van Duparcs lied niet te verpesten, maar daardoor mist het continuïteit. "Tacea la notte placida" probeert ze op dezelfde manier onder controle te houden, maar dan verdwijnt haar legato. De cabaletta was wel beter. "Ich bin der Welt abhanden gekommen" liet me ook weer koud... misschien omdat dit lied de 'eigendom' is van baritons en mezzo's en gewoon niet klinkt als een sopraan het zingt. Ze is nog altijd een indrukwekkende zangeres, maar ik heb de indruk dat ze haar stem nog niet met vol vertrouwen durft los te laten.

En tenslotte kwam de Russische bas Vladimir Baykov. Na de geslaagde sterfscene van Boris tijdens de halve finale, kreeg hij nu de opdracht om Boris' Monoloog te zingen... die ligt hem bijna even goed, maar het mag soms iets meer zijn. Dat iets meer hield hij waarschijnlijk in reserve voor "Wotans Abschied und Feuerzauber". Het is pure waanzin en zelfs suïcidaal voor hem om dit nu te zingen. Daarna zong hij "Le veau d'or" enkel nog op karakter en het greintje kracht dat nog over was... maar voor Farlafs 'patter song' uit Russlan en Ludmilla was zijn kaars uit. Als hij niet snel een passender repertoire zoekt, vrees ik dat hij zichzelf binnen de kortste keren in de vernieling zingt.

Publicatie: vrijdag 14 mei 2004 @ 0:38
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen