ti guarda dal Grande Inquisitor

Michael Volle in Schwarzenberg

Volgend seizoen zingt Michael Volle Wotan in Wenen. Maar als opwarmertje kroop hij gisteren al in de huid van de Schubertiaanse Wanderer van Winterreise. Een begeesterde Helmut Deutsch zat aan de piano.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Zoals gewoonlijk wordt de toon voor de hele cyclus gezet met de interpretatie van het eerste lied Gute Nacht. In deze uitvoering was het een gevoel van berustende droefheid, uitgedrukt door een egaal mezza voce waarbij hij zijn grote operastem goed in bedwang houdt. Af en toe flakkert echter woede op en breidt zijn stem uit tot volle kracht. Dat gebeurt vooral op de momenten als hij iets ziet dat hem doet terugdenken aan zijn geliefde, zoals in Die Wetterfahne of op het einde van Wasserflut met "da ist meiner Liebsten Haus".

Het kantelpunt in de psyche van Volles Wanderer komt in Der greise Kopf en wordt verdergezet in Die Krähe. De kraai ziet hij aanvankelijk als een trouwe metgezel, de rust is op dat moment totaal. Maar in het tweede deel van het lied projecteert hij zijn wanhoop op de vogel met een hartverscheurende "Krähe, lass mich endlich sehn Treue bis zum Grabe"...

De begeleiding van Helmut Deutsch moet hierbij ook zeker vermeld worden. Meestal vind ik hem een degelijke liedpianist, maar soms stijgt hij boven zichzelf uit... zoals gisterenavond. Hij speelt met een rijke ronde klank en evoceert allerlei sfeerrijke achtergrondgeluiden. Im Dorfe laat hij bijvoorbeeld de slapers stevig snurken, maar plots vindt hij een dansmelodietje in de rechterhand en zet dat extra in de verf.

De desolaatheid van Winterreise en de eenzaamheid van de Wanderer bereikten een hoogtepunt in Der Wegweiser. Voor de laatste strofe haalt Volle alle kleur uit zijn stem. Als in trance stapt hij zo Das Wirtshaus binnen, waar hij uiteindelijk toch weer de moed vind om nog even verder te gaan.

Publicatie: woensdag 27 augustus 2014 @ 14:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen