ti guarda dal Grande Inquisitor

Pavol Breslik in Schwarzenberg

Gisteren maakten de tenor Pavol Breslik en de pianist Amir Katz hun debuut op de Schubertiade Schwarzenberg met een wisselvallig liedrecital.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Breslik begon zijn recital in zijn eigen taal met de Cigánské melodie, oftewel de "Zigeunermelodien", van Dvorak. Het zijn liederen waarin hij zich duidelijk thuisvoelt en die hij met een zekere naturel zong. Het mooiste was het derde lied, A les je tichy kolem kol, dat hij met een uitstekend mezza voce uitvoerde. Ook de frasering van van het bekende Kdyz mne stará matka zpivat was uitstekend.

Het vervolg verliep iets minder rooskleurig. Elke zanger zou twee of drie keer moeten nadenken voor hij de Petrarca-sonetten op het programma zet. Er valt weinig eer mee te behalen tenzij je een uitermate solide techniek hebt. De drie liederen zitten zo vol valkuilen dat een iets mindere zanger zichzelf vastloopt. Pavol Breslik heeft dat op de harde manier moeten leren. Voor de brede opera-geste van Pace non trovo is zijn stem te lyrisch. Benedetto sia 'l giorno begon hij als een Napolitaans lied en hij komt er bijna mee weg ook. I vidi in terra lag hem nog het beste. Aangezien hij vooral bekend is als Mozart-tenor, had hij misschien beter een groepje Mozart-liederen uitgekozen in plaats van zich door deze Liszt-liederen te worstelen.

Voor het deel na de pauze had hij goed opgebouwd Schubertprogramma voorzien. Hij begon met Ganymed en doorliep natuur- en nachtliederen om te eindigen bij Erlkönig. Het blijkt niet zijn dagelijks repertoire te zijn, aangezien hij hiervoor de partituur bovenhaalde en meer met zijn hoofd in de partituur dan in de muziek zat. Im Abendrot was echter een schot in de roos. Het sloot niet alleen perfect aan bij Ganymed, maar de iets tragere Schubertliederen liggen hem het best. Het overbekende Der Musensohn was dan ook een probleem. Je ziet hem denken hoe hij al die tekst tegen een hoog tempo moet gezongen krijgen. Het trage Nachtviolen was dan weer terug beter, en ook hier liet hij weer zijn mezza voce volledig spelen.

Een echte Schubert-rariteit kwam als uitsmijter. Schubert heeft een aantal liederen geschreven die niet alleen met een piano begeleid worden. Der Hirt auf dem Felsen is het bekendste voorbeeld en - aangezien er altijd wel een klarinettist in de buurt is - staat dit lied ongeveer elke Schubertiade wel op het programma. Maar Auf dem Strom, op een tekst van Rellstab en begeleid door piano en hoorn, had ik nog nooit live gehoord. De hoornist Bruno Schneider harmonieerde mooi met de piano, iets minder met het timbre van Breslik.

Tenors zijn altijd een succes, zelfs als ze een halfgelukt recital zingen. En dus kregen we nog twee bisnummers, allebei van Bellini: Vaga luna en Malinconia.

Publicatie: maandag 25 augustus 2014 @ 13:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen