ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in Gent

Precies twintig jaar geleden, speelde de Vlaamse Opera Don Giovanni in een regie van Guy Joosten. Het enige wat ik me daarvan herinner, is dat het een productie was om snel te vergeten. Zijn herkansing is een degelijke voorstelling, maar haalt toch niet het niveau van de briljante Don Giovanni die Achim Freyer zeven jaar geleden opvoerde in Gent.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Guy Joosten maakt er een theater-in-het-theater van. Bij aanvang kijken we op de zijmuur van een theater aan de artiesteningang. De acteurs van het stuk komen buiten in hun kostuums, wat de gelegenheid schept om historische jurken en pofbroeken te ontwerpen. Tegen het einde van het eerste bedrijf - bij het feest bij Don Giovanni - gaat de volledige zijmuur omhoog en kijken we in het theater. Het nadeel hiervan is dat de precaire akoestiek van de Gentse opera opspeelt. Zangers die tot dan toe present aanwezig waren, worden ineens onhoorbaar als ze drie stappen achteruit zetten.

Guy Joosten maakt een paar discutabele keuzes in de karakterisatie van Donna Anna en vooral Zerlina. Dat Donna Anna niet echt misbruikt wordt door Don Giovanni, maar zichzelf aan hem aanbiedt, is niet zo origineel. Het maakt "Or sai chi l'onore" wel ongeloofwaardig, tenzij je aanneemt dat Donna Anna probeert om Don Ottavio iets wijs te maken.

De aantrekkingskracht van Don Giovanni wordt trouwens nog meer in de verf gezet tijdens zijn Serenade, als verschillende vrouwen - en niet enkel de meid van Donna Elvira - als vliegen op een pot honing afkomen. Eén van die vrouwen is Zerlina. Ook zij laat zich de charmes van de Don welgevallen. Ze speelt zelfs onder één hoedje met hem om Masetto een lesje te leren.

Foto

De opera was middelmatig bezet met weinig uitschieters, afgezien van Alastair Miles die een indrukwekkende Leporello zong en speelde. In zijn Cataloog-aria interpoleerde hij zelfs een paar extra diepe noten die goed doorkwamen in de zaal. Iain Paterson was in het eerste bedrijf een zwakke Don Giovanni, met vooral een Champagne-aria die niet sprankelde. In het tweede bedrijf groeide hij in de rol.

Gelukkig voor Magnus Staveland speelden ze de Praagse versie, zodat hij tenminste zijn hoofd niet moest breken over "Dalla sua pace". Hij is technisch niet sterk genoeg voor Don Ottavio met een rammelende "Il mio tesoro" als dieptepunt. Burçu Uyar zingt dan weer wel de sterren van de hemel als Donna Anna, maar ze weet nog niet hoe ze emotie kan toevoegen aan "Or sai chi l'onore". Karine Babajanyan begon ook zwak aan haar partij van Donna Elvira met wat onzuiverheden in "Ah, chi mi dice mai", maar ze herpakte zich met een zeer expressief tweede bedrijf.

Het jonge koppeltje werd bezet met twee jonge Belgische zangers. Tineke Van Ingelgem is een opvallend lyrische Zerlina. Ze is absoluut niet de gebruikelijke soubrette, bij momenten hoor ik zelfs een toekomstige Donna Elvira in haar stem. Tijl Faveyts zingt Masetto met een mooie ronkende bas. Hij had kunnen dubbelen als de Commendatore, maar die rol was weggelegd voor Jaco Huijpen.

Publicatie: zondag 29 juni 2014 @ 20:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen