ti guarda dal Grande Inquisitor

Jonas Kaufmann in De Munt

Gisteren stond de tenor Jonas Kaufmann voor een half-lege zaal om een liedrecital te zingen, met Helmut Deutsch aan de piano. Op het programma stond slechts één werk... Schuberts liedcyclus Die schöne Müllerin.

Die schöne Müllerin is een gevaarlijk werk. Verschillende, meestal niet-Duitstalige, zangers denken dat ze allerlei "creatieve" dingen moeten doen om het groot aantal strofische liederen boeiend te houden... Maar Jonas Kaufmann heeft gelukkig wel vertrouwen in Schuberts meesterschap en doet niets anders dan "gewoon" de liedcyclus zingen.

In het begin misschien zelfs iets te gewoon. Het echte interpretatieve werk begon uiteraard met "Am Feierabend" waar de 'Meister' en het 'Mädchen' even ten tonele verschijnen. Maar in het daarop volgende "Der Neugierige" toont Jonas Kaufmann zijn vocale kleurenpracht. In het algemeen gebruikt hij twee basiskleuren. De eerste is zijn normale - eerder rauwige - klankkleur, die hij voor de meeste vertellende delen gebruikt. Maar voor de intiemere momenten - als hij zich tot het beekje richt zoals in "Der Neugierige" of als hij aan de molenaarsdochter denkt zoals in "Des Müllers Blumen" - verzacht zijn stem tot een tedere klank, al dan niet met gedeeltelijke inmenging van zijn kopstem.

Het meest spectaculaire deel van Die schöne Müllerin is de combinatie "Der Jäger" met "Eifersucht und Stolz". Dat was gisterenavond niet anders. Jonas Kaufmann zingt het snelle eerste lied zonder zijn tong te breken. Hij zingt trouwens met een oneindig legato, waarbij hij zich stevig vastbijt in de medeklinkers. Daardoor kan hij perfect zijn legato houden en blijft hij altijd verstaanbaar... ook in "Der Jäger". De jaloezie van het tweede lied was meteen duidelijk omdat er iets paniekerigs in zijn stem kwam.

De vijf strofen van het laatste lied, "Des Baches Wiegenlied", hebben soms de neiging om dood te vallen in minder bekwame handen. Maar Jonas Kaufmann spant een volledige boog over het lied, zodat je constant het gevoel hebt dat het ergens naartoe gaat. Het genuanceerd pianospel van Helmut Deutsch mag daarbij zeker niet onderschat worden.

In tegenstelling tot Winterreise wordt er na Die schöne Müllerin soms wel een bisnummer gezongen. Kaufmann had gekozen voor "Der Jüngling an der Quelle", wat mooi aansluit bij de liedcyclus.

Het blijft spijtig dat er zo weinig volk naar De Munt gekomen was, terwijl er wel 2000 man naar het PSK komt om een clown als Ian Bostridge te horen. Maar gelukkig is er ook nog de radio: het recital van Jonas Kaufmann zal op 21 mei uitgezonden worden door Klara en op 18 juni door Musique3.

Publicatie: zondag 9 mei 2004 @ 9:26
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking