ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2014 - Finale, dag 4

De finale-avond was een atypische avond. De twee jongste deelnemers dongen naar de gunst van de jury, alhoewel ze eigenlijk nog niet rijp zijn voor de finale. Er waren tevens twee tenors en slechts één sopraan. Het was ook opvallend dat ze allemaal één of meerdere werken uit de eerste ronde terug opvisten.

FotoKim Seung Jick (tenor, Korea, 23) mocht de spits afbijten. Hij begon met Strauss' Allerseelen in behoorlijk goed Duits, maar met een kleine stem die naar binnen gekeerd leek en bij momenten gewoon onhoorbaar was. Voor Rodolfo's Che gelida manina projecteerde zijn stem beter, maar hij werd wel vakkundig platgewalst door het orkest in zijn aanloop naar de hoogten van "la speranza". Hij herhaalde Rachmaninovs Ne poy, krasavitsa, pri mne, wat hij even mooi zong als in de eerste ronde. Hij doet een verdienstelijke poging om het als een lied te interpreteren, ondanks de overweldigende orkestklank.

Maar in Fausts Salut, demeure chaste et pure wordt zijn stem wel mooi geëtaleerd dankzij de dunne orkestratie. Hij brengt een dromerige vertolking maar met weinig opwindende frasering. Het middendeel - vanaf "Ô nature" - trekt niet echt aan, maar hij eindigt wel met een redelijke goede hoge do. Het Ingemisco uit het Verdi-Requiem zong hij op identiek dezelfde manier als de Gounod-aria, weliswaar met een heel mooie eerste frase, maar met een iets onstabieler slot.

FotoSheva Tehoval (sopraan, België, 23) lijkt een repertoireprobleem te hebben. Ze recycleerde niet alleen haar volledig programma uit de eerste ronde, maar ze eindigde ook met de sopraanversie van een mezzo-aria... Zo begon ze met Norina's Quel guardo il cavaliere in haar cynische vertolking van de eerste ronde. Haar hoogte klonk nog wat moeizaam, haar triller was beter dan een week geleden, maar de slotcadens viel wat plat. Ze begon goed aan Cleopatra's Piangerò la sorte mia uit "Giulio Cesare". Het middendeel mocht best meer energie hebben. In het da capo-deel waren er nauwelijks tot geen variaties ten opzichte van de eerste doorloop te bekennen. Ah, je veux vivre miste de nodige sprankeling.

Ze herhaalde ook Rusalka's Maanlied op haar eigen verinnerlijkte manier. Het blijft de mooiste vertolking van deze aria tijdens deze wedstrijd, en voor een keer werd ze effectief geholpen door de dirigent. Als je als sopraan Rosina's Una voce poco fà wil zingen, dan moet je daar een goede reden voor hebben. Tehoval heeft die spijtig genoeg niet. Ze bijt niet genoeg in de tekst, de loopjes zijn niet juist genoeg en het geheel heeft te weinig weerhaakjes.

FotoShao Yu (tenor, China, 28) heeft een totaal andere tenor dan zijn Koreaanse collega. De klank is helderder en zijn stem projecteert beter. Hij heeft alles om een elegante Mozarttenor te worden. Zijn programma reflecteerde dat ook. Hij begon met Mit Würd und Hoheit angetan uit "Die Schöpfung". Een goed gebracht recitatief leidde naar een stijlvolle aria. Met de herhaling van Fentons Horch, die Lerche singt im Hain (wat hij ook in de eerste ronde gezongen heeft) demonstreerde hij zijn pianocultuur. Vervolgens dartelde hij licht en met perfect Frans door Vainement, ma bien aimée uit "Le Roi d'Ys". In Tamino's Bildnis-aria begint zijn registerovergang te sputteren en zijn er wat haperingen. Zou dat de verklaring zijn waarom hij een iets langere pauze nam vooraleer hij aan Lenski's Kuda, kuda begon ? Deze aria is toch een limietgeval voor zijn lichte tenor. Hij kon me er niet echt mee ontroeren, ook al omdat hij het nogal eenvormig bracht.

Mijn zes winnaars zijn, in volgorde:

Hyesang Park (sopraan, Korea, 25 jaar) en Yoo Hansung (bariton, Korea, 29) krijgen een eervolle vermelding. Maar zoals gewoonlijk zal de jury wel weer met een paar verrassingen komen...

Publicatie: zaterdag 31 mei 2014 @ 23:08
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen