ti guarda dal Grande Inquisitor

Tancredi in Parijs

Op papier leek het een van de interessantere producties dit seizoen in Parijs. Maar een inspiratieloze regisseur en een stijlloze dirigent maakten van Rossini's Tancredi een beproeving in het Théâtre des Champs-Elysées.

Foto
foto © Vincent Pontet

Regisseur Jacques Osinski doet verrassend weinig. Het lijkt meer op een concertante voorstelling voor een weliswaar mooi decor in grijze C&A-kostuums. Voor elk ensemble gaan ze mooi op een rijtje staan en zingen rechtstreeks de zaal in. Het koor zit braaf op stoeltjes, de enige koorregie bestaat uit het laten rechtstaan van een deel van het koor en het terug laten zitten.

Met een dergelijke enscenering kan je nog wegkomen als het muzikaal gedeelte op niveau is. Maar dat werd vakkundig in de vernieling gedirigeerd door Enrique Mazzola. Hij slaagt er op geen enkel moment in om spanning op te bouwen, laat staan dat hij enige spanning kan vasthouden. Een weke orkestklank en onzinnige pauzes maken de mislukking compleet.

Onder deze omstandigheden kan zelfs Marie-Nicole Lemieux de zaak niet redden. Haar grote, donkere alt is nochtans perfect voor de rol van Tancredi. Maar in "Di tanti palpiti" ontgoochelde ze: een mooie klank en integere inleving werden af en toe verstoord door atypische uithalen.

Patrizia Ciofi was een breekbare Amenaide. Haar hoogte klonk vermoeid en ze gaf constant de indruk dat ze hard moest werken om haar lijn stabiel te houden. In de grond is ze een veredelde soubrette met ruime expressiemogelijkheden, wat perfect is voor de jeugdige Amenaide... maar ik blijf me afvragen hoe ze volgend jaar Luisa Miller gaat zingen in Luik.

Argirio werd vertolkt door Antonino Siragusa. Hij heeft nog altijd een mooie middenstem met goede coloraturen. Zijn hoge noten beginnen wel ouderdomsverschijnselen te vertonen, de klank is niet mooi meer en ook niet altijd even juist.

Publicatie: zaterdag 24 mei 2014 @ 9:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen