Il Grand' Inquisitor

Ali Baba in Parijs

Het minst onbekende werk van Charles Lecocq is ongetwijfeld La fille de Madame Angot, dat recent nog in Luik te zien was. In Salle Favart brengen ze een nog minder bekend werk van hem, de "opéra comique" Ali Baba, in een regie van Arnaud Meunier en met Jean-Pierre Haeck in de orkestbak.

illustratie
foto © Pierre Grosbois

Ali Baba werd in 1887 gecreëerd in Brussel, in het Alhambra-theater op de Jacqmainlaan. Dat theater beschikte over een zaal met 2000 plaatsen en dateert van de tweede helft van de 19de eeuw. Honderd jaar later werd ze, zoals zoveel Brussels erfgoed, met de grond gelijk gemaakt... nu staat er een parking met dezelfde naam. En ik vermoed dat het theater ook de naam gegeven heeft aan de Alhambrawijk.

Ali Baba gaat uiteraard over het verhaal van "Ali Baba en de veertig rovers". Meunier maakt het wel wat moderner en brengt de actie naar onze tijd. De rovers zijn een bende ongeregeld met lederen jassen en mitrailleurs. Ali Baba is een kuisman in een grootwarenhuis. Waarom hij dan een slavin, Morgiane, heeft, is niet erg geloofwaardig. De roltrappen van de winkel worden herschikt om de ingang te vormen tot de grot van de rovers. De actie is perfect te volgen, maar een iets feërieke vormgeving met wat meer 1001 Nachten-gevoel was misschien beter geweest.

De Opéra Comique heeft een goede, homogene bezetting bijeengebracht. Verschillende rollen werden gezongen door de jonge zangers van hun "Académie". Tassis Christoyannis zong de titelrol met een ronde bariton. Sophie Marin-Degor was een charmante Morgiane, al klinkt haar hoogte soms scherp en breidt haar vibrato wat te veel uit. Christianne Bélanger is één van de Académie-zangers en zong een uitstekende Zobéïde met veel inleving en karakter.

Publicatie: vrijdag 23 mei 2014 @ 12:39
Rubriek: Opera