ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2014 - Finale

Amper een uur nadat de laatste kandidaat haar halve finale gezongen had, kwam reeds de aankondiding van wie de twaalf finalisten waren. Dit zijn ze, in volgorde van optreden tijdens de halve finale:

Foto
foto Š Hugo De Pril

Het niveau van deze editie vond ik niet bijster hoog. Daarom ook dat de uitslag niet voor al te veel verrassingen zorgt, aangezien er gewoon een aantal zangers zijn die erboven uit steken. Zangers als de sopranen Emoke Baráth en Daniela Gerstenmeyer, die een stevige techniek met een uitzonderlijk muzikaliteit combineren. Of de mezzo Sarah Laulan en de bas Levente Pall die het moeten hebben van hun expressiviteit. En bij de Aziatische zangers zullen bariton Yoo Hansung en tenor Shao Yu ongetwijfeld een belangrijke rol spelen.

Maar alles verandert eens ze naar het PSK verhuizen en ze het Muntorkest achter zich krijgen. Ze krijgen nu een week de tijd om hun programma in te studeren met het orkest (en ik hoop trouwens dat presentatrice Marlčne de Wouters die week gebruikt om haar Italiaans en Duits wat bij te schaven). Het finaleprogramma moet gekozen worden uit de repertoirelijsten die opgesteld werden door de "artistieke commissie". De enige beperking is dat ze geen stukken mogen brengen die ze al in de halve finale gezongen hebben en dat ze drie tot zes stukken moeten brengen.

Het programma van de finale ziet er als volgt uit:

woensdag 28 mei

donderdag 29 mei

vrijdag 30 mei

zaterdag 30 mei

Publicatie: woensdag 21 mei 2014 @ 10:50
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geīnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen