ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2014 - Eerste ronde, dag 3

Op de laatste dag van de eerste ronde regeerde de middelmaat. Er was een handvol positieve uitschieters en dan een heel peloton degelijke zangers, waarvan er sommigen misschien ook wel kans maken op de volgende ronde.

Aude Extrémo (mezzo, Frankrijk, 30) heeft drie jaar geleden ook meegedaan en sneuvelde toen in de eerste ronde. Ze heeft een donkere en warme mezzo die ze volop kon uitspelen in Isabella's Cruda sorte uit "Italiana in Algeri". Ze heeft ook een gigantische hoogte, maar het nadeel is dat ze elke hogere noot systematisch forte zingt, waardoor de lijnen van Mon coeur s'ouvre à ta voix verstoord worden.

Lee Haegee (sopraan, Korea, 26) bracht Strauss' Befreit met een goede stuwing die ze gradueel opbouwde. Aan haar Duits is nog wel werk. Haar Frans is daarentegen wel goed, waardoor Ophélies waanzinscène uit "Hamlet" best wel boeiend was, ook theatraal. Het is wel spijtig dat ze een schetterende hoogte heeft waarmee ze door staal kan snijden.

Jennifer Michel (sopraan, Frankrijk, 28) heeft een iets grotere stem dan de gebruikelijke soubrette die we in Adeles Mein Herr Marquis horen. Maar dat geeft net dat extraatje aan expressiviteit. O luce di quest'anima van Linda di Chamounix werd met verrassend weinig variatie gezongen en begon snel te vervelen.

FotoHeather Flemming (alt, Canada, 27) is de enige alt in de wedstrijd. Ze richt zich in de eerste plaats op het liedrepertoire. Ze zingt Strauss' Sehnsucht met een grote stem, die nog veel reserve doet vermoeden. Na een snelle piano-intro eindigde ze met een ontroerende A Chloris.

Carlo Vistoli (contra-tenor, Italië, 26) heeft een totaal andere contra-tenor dan die van Guillaume Houcke die we een dag eerder hoorden, één met met meer vibrato en karakter, wat me meer bevalt. Hij begon met een stijlvolle E pur io torno van Monteverdi en bewijst met Handels Sweet rose and lily dat hij ook een groot volume kan produceren.

Florina Ilie (sopraan, Roemenië, 25) begon Bellini's Oh, quante volte met een larmoyant recitatief. Af en toe kruipt er een onzuiver tremolo in haar stem. Ze eindigde met Muzica - een favoriet bisnummer van Angela Gheorghiu - maar op een redelijk monotone manier.

Kim Seung Jick (tenor, Korea, 23) heeft een goede lyrische tenor die net een maatje groter is dan een gebruikelijke leggiero voor Spirto gentil... de aria van de Fernando die de afgelopen dagen al zo vaak door de mezzo's bezongen werd. Ne poy, krasavitsa, pri mne werd ook verzorgd en met de nodige inleving vertolkt.

Marie-Andrée Mathieu (mezzo, Canada, 29) leek vrij zenuwachtig, wat misschien verklaart waarom ze me met Bachs Erbarme dich niet kon ontroeren. Met Rosina's Una voce poco fa lijkt ze meer op haar gemak. Alle noten zijn er wel, maar ze doet er niet veel mee.

Plamena Girginova (sopraan, Bulgarije, 25) zong Auf starkem Fittiche uit "Die Schöpfung" met een dunne stem en kon me niet echt boeien. Ze begon Quel guardo il cavaliere mooi met een dromerig recitatief, maar de hoge noten van de aria haperen af en toe.

Lee Yeonjin (sopraan, Korea, 25) heeft vooral gigantisch luide hoge noten. Debussy's Pantomime was weinig Frans. Ze rolt wel moeiteloos door de coloraturen van O luce di quest'anima al zijn hier haar hoge noten ook té explosief.

Lee Myong-Hyun (tenor, Korea, 25) zingt een degelijke Di rigori armato il seno en heeft een goede hoogte voor Pourquoi me réveiller. Maar zijn Werther ontbreekt aan poëzie.

Marina Nachkebiya (sopraan, Georgië, 26) mocht de laatste sessie starten. Ze begon met het grote Verdi-repertoire. Ze bijt zich vast in de medeklinkers van Leonora's Pace, pace. Haar forte klinkt mooi, al is ze (nog) geen echte spinto. Rusalka's ode aan de maan, Mesicku na nebi hlubokem, ligt momenteel net iets beter in haar stem.

Elise Efremov (sopraan, Frankrijk, 29) gaf een charmante indruk tijdens Haydns Es bringe die Erde Gras hervor. Haar Duits is wel zwak en ze gooit er regelmatig extra klinkers tussen. Ook in Ilia's Zeffiretti lusinghieri laat ze te veel steken vallen.

Oleksandr Vozniuk (tenor, Oekraïne, 23) brengt een heel kort programma, waarin hij vooral zijn luide hoge noten laat horen. Pourquoi me réveiller zingt hij met veel squillo, maar hij werkt zich vooral op naar die hoge noten en vergeet dat er tussendoor ook nog iets zou moeten gebeuren. Hetzelfde geldt voor het Napolitaans lied Tu, ca nun chiagne.

Ilona Krzywicka (sopraan, Polen, 29) is een van de betere Poolse zangeressen die meedongen, al heeft ze een vrij neutrale stem. Come scoglio was goed. Salomés Il est doux werd mooi geïnterpreteerd, zij het in nauwelijks verstaanbaar Frans.

FotoSheva Tehoval (sopraan, België, 23) is de jongste deelnemer en bracht een verbluffende Mesicku na nebi hlubokem. Al het verdriet van Rusalka weerspiegelt zich in haar stem. Daarna gaf ze een originele interpretatie van Quel guardo il cavaliere. Ze contrasteerde mooi de twee delen met vooral een ironisch tweede deel. Haar hoge noten klinken wel nog wat week.

Shao Yu (tenor, China, 28) is met voorsprong de meest elegante tenor van deze wedstrijd. Hij begon met een stijlvolle Since she whom I loved van Britten. Fentons Horch, die Lerche singt im Hain uit "Die lustigen Weiber von Windsor" is een originele keuze. Shao zingt goed Duits en ook hier valt zijn gecultiveerde stem op.

Kim Jungeun (sopraan, Korea, 29) begon ook met een originele keuze, Partir, o ciel, desio van Folleville uit "Il viaggio a Reims". Ze glijdt wat teveel door de loopjes en heeft een wauwelende triller. Ze was ook de enige die de Koningin van de Nacht zong met Der Hölle Rache. De stratosferische noten zaten allemaal goed en klonken homogeen, maar de lagere noten hingen soms net iets tegen de juiste toon.

Anna Gorbachyova (sopraan, Rusland, 28) begon met Mozarts Ah se in ciel benigne stelle. Ze lijkt dat vooral te zingen om haar virtuositeit te tonen, al brengt ze niet veel zin bij aan al die coloraturen. Tchaikovsky's Kaby znala ya kreeg daarentegen wel een mooie en integere vertolking.

Hagar Sharvit (mezzo, Israel/Duitsland, 27) zong een mooie, maar saaie Handel... New scenes of joy uit "Theodora". Haar vertolking van Gretchen am Spinnrade was correct.

Camille Schnoor (sopraan, Frankrijk, 27) - nog een herkanser van drie jaar geleden - heeft een grote stem die in de richting van een falcon gaat. Ze zong daarmee een uitstekende Pleurez mes yeux van Chimène uit "Le Cid". Zij bracht ook Gretchen am Spinnrade dat net iets beter opgebouwd en gestructureerd was dan die van haar voorgangster.

Jodie Devos (sopraan, België, 25) mocht de eerste ronde afsluiten met een herkansing na haar appelflauwte twee dagen eerder. Ze begon met de Wolf-versie van Ganymed waarbij vooral haar mooi piano slot opviel. Het contrast met Je réchauffe les bons uit "Les enfants et les sortilèges" kon niet groter zijn. Ze heeft geen problemen met de virtuose passages (donderdag ook niet trouwens) en laat een ruim en mooi hoog register noteren.

Ook vandaag geraak ik niet aan acht potentiële halve finalisten. Hier zijn er zes:

Publicatie: zaterdag 17 mei 2014 @ 0:56
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen