ti guarda dal Grande Inquisitor

Faust in Amsterdam

De eerste productie van La Fura dels Baus die ik ooit zag, was La damnation de Faust in de Salzburgse Felsenreitschule. Vijftien jaar later regisseren ze de Gounod-Faust in Amsterdam. Het is uiteraard een moderne productie, maar één die toch goed leesbaar is. En met Marc Minkowski kregen we ook muzikaal een indrukwekkende voorstelling.

Foto
foto © Ruth Walz

Zoals gewoonlijk geven ze de productie een technologische inslag. Faust is nog altijd een (relatief jonge) wetenschapper, die tien jaar gewerkt heeft aan het Homunculus-project "at the Amsterdam high-performance computer center of the cell biology" zoals het in grote letters geprojecteerd wordt. Hij wenst de jaren die hij tijdens zijn onderzoek verloren heeft, terug te winnen. In zijn lab zien we zuilen met kabels en daarin menselijke gedaanten. Het zouden een soort incubators kunnen zijn waardoor Fausts experimenten een Frankenstein-trekje krijgen. Een deel van het vrouwenkoor bestaat dan ook uit Barbiepop-achtige creaties. De andere helft van het vrouwenkoor bestaat uit rondborstige matrones.

Regelmatig worden teksten geprojecteerd (om een of andere reden in het Engels) om een karakter aan te kondigen, zoals "Valentin, the underdog" of "Marguerite, the untouchable", wat me vrij overbodig lijkt. In de kathedraalscène scrollt dan weer de tekst "thou shall not commit adultery" voorbij, wat ook niet helemaal correct is.

Zoals vaak, is Méphistophélès de meest interessante rol. In deze productie evolueert hij naar het evenbeeld van de verjongde Faust... via een Christusfiguur in de kathedraal. Mikhail Petrenko is op zijn best in het diepe register van de duivel. Hij zingt een schitterende kathedraalscène, maar met "Le veau d'’or" zat hij aan de grens van zijn stem. In het algemeen zou iets meer Franse elegantie op zijn plaats zijn. Ter info: zijn bio vermeldt dat hij Dulcamara gaat zingen in de Vlaamse Opera...

De rest van de bezetting - die trouwens behoorlijk correct Frans zingt - bestaat allemaal uit nieuwe namen voor mij...

Michael Fabiano is een wisselvallige Faust. Voor de oude Faust gebruikt hij iets meer baritonale kleuren. Zijn stem projecteert goed, maar de hoge do van "Salut, demeure chaste et pure" was niet echt mooi. In het duet met Marguerite "O nuit d'amour, ciel radieux" liet hij een mooie voix mixte horen met een mezza voce dat wel niet altijd even stabiel is.

Irina Lungu wordt lichtjes overwelmd door het drama van de kathedraalscène, maar zingt voor de rest een sprankelende Marguerite met een uitstekende Juwelenaria. Marianne Crebassa was voor mij dé ontdekking van de avond als een Siebel met een mooie donkere mezzo. Florian Sempey stelde teleur als Valentin en dan vooral met "Avant de quitter ces lieux". Hij was beduidend beter in zijn sterfscène.

Publicatie: woensdag 14 mei 2014 @ 13:03
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen