ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2004 - Halve finale, dag 6

Voor de laatste dag stonden er vijf sopranen en één bas op het programma. Op het einde van de avond werden de twaalf finalisten bekendgemaakt.

De namiddag was over het algemeen een slaapverwekkende aangelegenheid.

Foto

Vooral de Franse sopraan was verschrikkelijk saai. Ze toont bijna nooit emoties en geeft nauwelijks blijk van karakter. Haar stem heeft ook altijd een triestige onderklank... en dat terwijl Gilda's "Caro nome" helemaal niet triestig hoort te zijn.

Hélène Guilmette heeft een weliswaar generiek sopraangeluid, maar stijgt toch boven de middelmaat uit. Op elk van de verschillende onderdelen scoort ze behoorlijk... ze houdt het allemaal braaf en degelijk zonder uitschieters, nog in de ene, nog in de andere richting.

De Mexicaanse toont wel een eigen karakter, maar is gebuisd op het liedgedeelte en laat me onverschillig in Bach. In opera is ze nog aanvaardbaar, maar blijft middelmatig.

Als laatsten mochten de volgende kandidaten aantreden:

Foto

Vera Trifanova heeft een lelijke stem, die wat zuur klinkt en in haar keel blijft steken. Of het nu Mozart of Strauss is, het klinkt allemaal als Russisch. Enkel het begin van Lakmé's klokjesaria klonk min of meer goed, maar dat was dan ook alles.

De Amerikaanse heeft een grote, warme, volle stem die zeker in het Conservatorium overweldigend overkomt. Alleen in Mozart, Donna Anna's "Non mi dir", liet ze een paar steken vallen onder de vorm van dode noten. Voor de rest was het een mooie prestatie.

Hye-Soo Sonn is een ramp. Zijn stem zit veel te hoog, waardoor er eigenlijk niets goed klinkt en hij met alles moeite heeft, en constant moet forceren. Hij heeft wel het timbre van een bas, maar hij worstelt met de lage noten. Al bij al is zijn uitspraak nog redelijk... maar voor mij is hij de slechtste zanger van de wedstrijd.

Hierna verliet de jury de zaal om 540 getallen op te tellen en te bepalen wie de twaalf finalisten zouden zijn. Zoals bijna iedereen in het Conservatorium had ook ik mijn lijstje met finalisten opgesteld.

In volgorde van mijn voorkeur zag het er zo uit:

FotoEen uur later kwam de jury op het podium en las Arie Van Lysebeth de namen voor van de finalisten (in volgorde van optreden):

Dat komt redelijk goed overeen met mijn lijstje. Ik kan de keuze van Lionel Lhote en Vladimir Baykov begrijpen, maar de selectie van Hye-Soo Sonn is een raadsel. Maar ja... elke keer is er wel één kandidaat die op zeer mysterieuze manier in de finale geraakt...

Op woensdag 12 mei begint dan de finale met zes sopranen, één mezzo, twee baritons, twee bassen en een Koreaan.

Publicatie: donderdag 6 mei 2004 @ 0:56
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen