ti guarda dal Grande Inquisitor

Elina Garanca in Luik

Na een half jaar zwangerschapsverlof, treedt de Letse mezzo Elina Garanca weer voor het voetlicht. Toevallig is haar eerste optreden een concert in de opera van Luik, ze werd begeleid door Ion Marin.

Foto

Mocht ze na die onderbrekening nog een zelfvertrouwen-boost nodig hebben, dan is het enthousiaste publiek van Luik ideaal... zelfs de fanfaremuziek van de Arlésienne-suite werd uitbundig toegejuicht. Maar iedereen was natuurlijk gekomen voor Garanca en zij verdiende terecht alle loftuigingen die een zangeres ten deel kunnen vallen.

Met uitzondering van haar eerste aria - de bekende aria van Jeanne d'Arc in de versie van Tchaikovsky - bracht ze een volledig Frans programma. Haar Jeanne d'Arc kwam beangstigend dicht bij de vertolking van Zara Dolukhanova, wier opname ik nog altijd de referentie vind. Garanca leeft zich meteen in in haar rol en laat de emoties vrij de zaal instromen. Haar romige stem is misschien nog een tikkeltje te lyrisch voor Dalila, maar Mon coeur s'ouvre à ta voix stond er wel met een perfecte dictie en oneindige adem.

Wie haar nog nooit live gehoord heeft, heeft misschien wel haar weergaloze Carmen meegemaakt in de cinema. Carmen vulde dan ook het volledige deel na de pauze, na España van Chabrier om in de sfeer te komen. Na twee versies van de Habanera (met in de bekende versie een fenomenale crescendo op de laatste "Prends garde à toi"), gooide ze al haar charmes in de strijd voor een verleidelijke Séguedille.

De kaartscène en Les tringles des sistres tintaient werden - afgewisseld met orkestrale intermezzi uit Carmen - in één grote integere boog uitgevoerd zonder (of toch nauwelijks) applaus. De eruptie achteraf was des te groter. Nog twee bisnummers en staande ovaties sloten een zeer geslaagd concert af.

Publicatie: zaterdag 3 mei 2014 @ 14:55
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen