ti guarda dal Grande Inquisitor

Blauwbaards Burcht en Winterreise in Antwerpen

We zijn amper mei en de Vlaamse Opera is in Antwerpen al aan haar laatste productie van het seizoen toe met een tweeluik bestaande uit Bartoks eenakter Blauwbaards Burcht en Schuberts liedcyclus Winterreise. Die combinatie klinkt raar en is het ook... de voorstelling is op alle vlakken zeer onevenwichtig.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

De regisseur Kornél Mundruczó probeert de twee werken in één raamwerk te passen door Blauwbaard en de Winterreise-Wanderer als dezelfde persoon te zien, met name de Hongaarse acteur Bela Lugosi.

De voorstelling begint ongeveer een kwartier voor het voorziene uur. Het doek is al open en we zien een grote kamer in een kasteel - best wel een mooi decor van Marton Agh. Alle meubels zijn afgedekt met lakens, behalve één zetel waar de stervende Blauwbaard/Lugosi aan een baxter hangt terwijl hij naar zijn vertolking in de film Dracula kijkt... geprojecteerd op de achterwand boven een knetterend haardvuur. Op een bepaald moment trekt hij zijn infuus los, doet zijn Dracula-cape aan en sterft. Het doek gaat dicht en de opera begint.

Wat volgt, zou je dan als een flashback kunnen beschouwen van zijn leven en dan vooral het moment dat hij zijn vierde vrouw Judith binnenhaalt in zijn burcht. Judith lijkt een straathoertje te zijn dat na vijf minuten enkel nog gekleed is in haar slipje en bh. Gedurende de voorstelling wordt het Dracula-thema niet meer gebruikt, behalve op het einde als Blauwbaard zich op Judiths keel stort en haar doodt.

Heel die lange inleiding vooraf is, wat mij betreft, totaal overbodig en brengt niets wezenlijks bij. De enscenering is sterk genoeg op zich, waarbij het openen van de deuren telkens overeenkomt met een verder openbreken van de burcht. Ook de twee solisten zijn zeer goed. Stefan Kocan zingt Blauwbaard met zijn grote bas. Ook Asmik Grigorian heeft veel Slavisch metaal in haar stem en wordt als Judith nooit overwelmd door het orkest.

Foto

Anders is het gesteld met Winterreise. Mundruczó trekt een parallel tussen de Wanderer/Bela en "de migrant", wat niet zo gek ver gezocht is. Maar hij wil vooral dat migrantenthema behandelen en misbruikt daarvoor Schuberts geniale liedcyclus. Na "Gute Nacht" - wat net iets te snel uitgevoerd werd naar mijn smaak - volgt niet "Die Wetterfahne", maar een lachwekkende dialoog tussen de Wanderer en een wachter aan de poort van het immigratiebureau.

Een half dozijn andere liederen worden zo ook weggeknipt. Als een regisseur niets beters kan doen dan een meesterwerk verminken, dan zou hij daar gewoon beter vanaf blijven.

Daarenboven wordt er ook nog eens zeer zwak gezongen. Toby Girling zingt voor de eerste keer Winterreise en benadert het als een operarol. Tekstinterpretatie is volledig onbestaande. Enkel in "Der Lindenbaum" en "Der Leiermann" was er even een zweem van een liedzanger die een vaag idee heeft dat hij wist waar hij mee bezig was. Toegegeven, het is een ondankbare taak om een gecastreerde Winterreise te moeten zingen als die dan ook nog eens om de tien minuten onderbroken wordt door onnoloze interventies... tot en met een groepje schoolkinderen die een kat verdrinken en dan Fabre-gewijs het kattenlijk door de lucht begint te gooien.

Severin von Eckardstein speelde op een 19de-eeuwse Steinway en deed dat meer dan behoorlijk. Maar het tweede deel van de avond is gewoon niet te redden, zelfs niet door een klasse-pianist.

Publicatie: donderdag 1 mei 2014 @ 21:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen