ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Jahreszeiten in Dortmund

Twee jaar geleden, bracht de opera van Dortmund een geënsceneerde versie van Mendelssohns Elias. Nu wagen ze zich aan een tweede oratorium dat dramatisch iets gecompiceerder is: Die Jahreszeiten van Joseph Haydn.

Foto
foto's © Thomas M. Jauk

Wie hoopte op een pastoraal divertissement is eraan voor de moeite. De regisseur Jens-Daniel Herzog - en tevens de opera-intendant in Dortmund - ziet een parallel tussen het verloop van de seizoenen van groei over wasdom tot de dood met de recente geschiedenis van de Duitse Bondsrepubliek. Wat is het toch met die Duitse regisseurs dat ze hun eigen verleden regelmatig projecteren op een of andere opera (of oratorium) ?

Nu, in dit geval valt er wel iets voor te zeggen en het werkt ook wel voor een groot stuk. De voorstelling begint met het einde van de winter tijdens de ouverture. Die winter is het einde van de Tweede Wereldoorlog. De drie solisten - Hanne, Lukas en Simon - zwaaien met een witte vlag om zich over te geven. In de lente volgt dan de heropstanding van het nieuwe Duitsland. Lukas is nu een Amerikaanse officier als personificatie van het Marshall-plan.

De zomer is het hoogtepunt van productiviteit tijdens de jaren '60. Hanne zingt haar aria "Welche Labung für die Sinne" terwijl kinderwagens en zwangere vrouwen een carrousel rond haar vormen. Eerder werd de industriële activiteit met de staalindustrie - Dortmund ligt niet voor niets in het Ruhrgebied - uitgebeeld tijdens het koor "Sie steigt herauf, die Sonne". In de herfst volgt dan de gezapigere periode onder Helmut Kohl. Het is ook het meest pastorale deel met oogstfeesten.

Foto

Tot dan loopt alles goed - alhoewel een deel van het publiek al uitvoering zijn ongenoegen bekend gemaakt had. Die Jahreszeiten is geen zwaarwichtig oratorium en dus mag er ook wel eens gelachen worden. Sommige referenties waren iets té Duits voor mij, maar rond mij werd toch regelmatig gegniffeld. Maar iets minder overacting van vooral het koor had voor iets meer niveau kunnen zorgen.

Problematisch is het slotdeel. De winter is in Herzogs visie een toekomstbeeld van een verstarrend en vergrijzend land. Ik had eerder een einde verwacht met de val van de Berlijnse Muur, waarna een nieuwe lente had kunnen beginnen. Het slot in een rusthuis wringt iets te veel met de tekst.

De drie ensemble-leden die de solopartijen zongen, waren wel sterk. In de eerste plaats was er Anke Briegel als Hanne. Haar lichte sopraan kwinkeleert leuk en fris. Lucian Krasznec was een nasaal klinkende Lukas, maar wel met de nodige tekstexpressie. De bas-bariton Morgan Moody zong Simon. Over het algemeen heeft hij een goede homogene bariton, maar voor de paar echt lage momenten beschikt hij niet over de juiste diepte.

Publicatie: maandag 28 april 2014 @ 19:12
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen