ti guarda dal Grande Inquisitor

Dvorak Requiem in deSingel

Het Requiem van Dvorak behoort niet echt tot het ijzeren Requiem-repertoire. Met ruim anderhalf uur is het daarvoor iets te lang en ook muzikaal is het onevenwichtig en niet altijd even boeiend. Desalniettemin dirigeert Philippe Herreweghe het dit weekend drie keer met de Filharmonie en een onwaarschijnlijk uitgebreid Collegium Vocale.

Het is vooral het eerste deel dat muzikaal het zwakste is. Elk deel heeft wel zijn kwaliteiten, maar als geheel sleept het zich traag voort. Na het "Amen" van het Lacrimosa lasten ze een pauze in zodat iedereen weer fris was voor het sterke slot met het ragfijne Hostias en het ontroerende Pie Jesu.

De vier vocale solisten waren goed tot uitstekend. Wat mij betreft, hoort Ilse Eerens tot het kruim van de huidige Belgische sopranen. Gisteren liet ze echter geen al te beste indruk na. Haar partij heeft dan wel een onmogelijke tessituur, maar het was verrassend om te horen dat in het eerste deel haar laagte wel goed klonk, terwijl haar hoogte schraal was. Het was wachten tot het Sanctus voor haar zilveren topnoten weer van de partij waren.

Bernarda Fink was een luxueuze bezetting voor de relatief korte altpartij. Met veel warmte en gravitas zette ze het Tuba mirum in. Voor de rest was zij dé zangeres die ook de tekst een expressieve inslag gaf. Nathan Berg zong met een stevige stem de baspartij, al vond ik hem niet altijd even subtiel. Maar het was de tenor Maximilian Schmitt die voor mij met de prijzen ging lopen. Hij heeft een fantastische lyrische tenor die goed projecteert en perfect verstaanbaar is. Hem wil ik wel eens liederen horen zingen...

Publicatie: zaterdag 26 april 2014 @ 16:50
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen