ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Zauberflöte in Parijs

Die Zauberflöte opvoeren in een zaal die minstens drie keer te groot is voor een Singspiel is een ware uitdaging. Maar Robert Carsen doet dat - zoals verwacht - in grote stijl en bedenkt meteen een nieuwe interpretatie voor de strijd tussen donker en licht...

Foto
foto's © Agathe Poupeney

De podiumbrede en -hoge video van een bos kan niet verhullen dat het een morbide Toverfluit leek te worden. Tamino komt uit een vers gegraven graf gekropen, de Drei Damen dragen rouwkledij, Monostatos en zijn mannen zijn grafdelvers. De beproevingen van Tamino en Papageno spelen zich af tussen de doodskisten. Een skelet brengt Papageno tot een Hamlet-persiflage... ook humor ontbreekt toch ook niet in deze productie.

Maar de grootste uitdaging voor Carsen was hoe hij de omkering - de "goede" Koningin van de Nacht is eigenlijk slecht, en de "slechte" Sarastro blijkt toch goed te zijn - geloofwaardig op het toneel kon brengen. Het feit dat de Koningin, de Drei Damen, Sarastro en het koor identiek gekleed zijn in zwart en met een sluier was al een indicatie dat ze allemaal tot eenzelfde gemeenschap behoren.

Dit wordt nog duidelijker in het begin van het tweede bedrijf. De Koningin van de Nacht en Sarastro blijken een koppel te zijn, die samen de vragen beantwoorden. Het is bijvoorbeeld de Koningin die de woorden "Noch mehr, er ist Mensch..." uitspreekt. Die Zauberflöte wordt zo één grote test voor Tamino en Pamina om opgenomen te worden in de gemeenschap. Enkel het einde van de opera kwam door dit concept wat geforceerd over.

Foto

Een andere uitdaging in een grote zaal als de Bastille zijn de dialogen. Maar het bleek voor geen enkele zanger een probleem om verstaanbaar te zijn. Pavol Breslik zong een goede Tamino, zonder echt uitzonderlijk te zijn. Julia Kleiter begon met een kleine stem aan de rol van Pamina. Zeer snel vond ze echter haar draai en wist een traan te leggen in "Bei Männern, welche Liebe fühlen". Ze kon dat gevoel echter niet herhalen voor "Ach, ich fühl's". Daniel Schmutzhard hebben we recent als concertante Papageno gehoord in het PSK en is even overtuigend in de Bastille.

Franz Josef Selig zong Sarastro met een stevige diepte. Na Lakmé, schittert Sabine Devieilhe nu ook als de Koningin van de Nacht. "Der Hölle Rache" ligt haar wel beter dan "O zitt're nicht". Haar hoge fa's hebben dezelfde kleur als de rest van haar stem. Opmerkelijk was dat ze bij het tweede loopje plots een diminuendo plaatste op die hoge noten... niet alleen een vocaal hoogstandje maar het maakt ook duidelijk dat ze het moeilijk heeft om Pamina te overtuigen om Sarastro te doden.

Deze productie is een co-productie met het Festival van Baden-Baden, waar ze vorig jaar in première ging. Die opvoering is ondertussen ook beschikbaar op DVD met een grotendeels andere bezetting.

Publicatie: maandag 7 april 2014 @ 9:26
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen