ti guarda dal Grande Inquisitor

Werther in Kinepolis

Oorspronkelijk zou Elina Garanca de rol van Charlotte zingen in de nieuwe Met-productie van Werther. Daar kwam een zwangerschap tussen en na haar bevalling in januari heeft ze al haar optredens in het voorjaar afgezegd (hopelijk wordt haar concert in Luik in mei niet geannuleerd). Sophie Koch nam de reeks voorstellingen over, waardoor we - samen met Jonas Kaufmann - identiek hetzelfde duo te horen kregen als in de meest recente Parijse Werther.

Foto
foto © Ken Howard

Net zoals in Parijs was Jonas Kaufmann weer een overweldigende Werther. Zijn stem, in het bijzonder zijn mezza voce, zat aanvankelijk nog niet helemaal juist voor zijn "Invocation à la nature". Maar nadien waren er geen zwakke momenten meer. Hoge noten zijn een organisch onderdeel van de rest van zijn stem, met als hoogtepunt een doorleefde "Pourquoi me réveiller".

Sophie Koch zorgt voor het toppunt van ontroering in de grote briefscènes van Charlotte in het derde bedrijf, vanaf "Je vous écris de ma petite chambre" en het duet met Sophie tot een hartverscheurende "Va, laisse couler mes larmes". Haar mahoniehouten mezzo heeft een aangename warmte die haar ideaal maakt als Charlotte. Het enige minpunt is dat haar dictie - ondanks het feit dat ze een française is - quasi onverstaanbaar is.

Bij de twee andere protagonisten is het vooral Lisette Oropesa die scoort als een opgewekte Sophie met een stralende sopraan. David Bizic was een monumentale Albert.

Regisseur Richard Eyre verplaatst het verhaal naar het einde van de 19de eeuw in een intiem decor met gedraaide kaders als Biedermeier-postkaarten. Hij ensceneert ook alle instrumentale stukken. Tijdens de ouverture zien we Charlottes moeder sterven, halverwege het eerste bedrijf zien we Charlotte en Werther op het bal, ook de zelfmoord van Werther wordt getoond tijdens de overgang naar het vierde bedrijf. Visueel een mooie productie met ook aandacht voor de relatie tussen de karakters.

In de meeste Amerikaanse cinema's was het geluid weggevallen tijdens de slotscène. Ondertussen heeft de Met die scène ook op haar website gezet...

Publicatie: zondag 16 maart 2014 @ 15:53
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen