ti guarda dal Grande Inquisitor

Guillaume Tell in de Munt

Vorig weekend overleed Gerard Mortier. Het was dan ook geen verrassing dat de huidige intendant Peter De Caluwe voor het begin van de voorstelling even op het podium kwam voor een korte herdenking. De voorstelling werd wel niet aan Mortier opgedragen. In tegenstelling tot Mortiers bekende afkeer van Puccini, ken ik zijn standpunt niet over Rossini, maar ik kan me niet voorstellen dat hij veel affiniteit had met Rossini of een patriottistisch werk als Guillaume Tell. Binnenkort zou de Munt wel een herdenkingsconcert organiseren.

Foto
Michael Spyres als Arnold in Bad Wildbad

Deze Guillaume Tell was een concertante opvoering. Beter dan niets, maar sommige scènes - vooral in het derde bedrijf - roepen om geënsceneerd te worden. Zonder een choreografie begint al die dansmuziek al snel te vervelen.

De ster van de avond was Michael Spyres. Hij heeft vorig jaar op het Rossini-festival in Bad Wildbad de rol van Arnold scenisch gezongen. Die ervaring zit hem nog in het lijf en hij zingt dan ook zonder partituur. In zijn eerste aria "Ah! Mathilde, idole de mon âme" liet hij meteen een soeverein geluid horen. Ook zijn grote scène van het vierde bedrijf begon hij met een uitstekende "Asile héréditaire". Enkel de herhaalde hoge do's in de cabaletta "Amis, amis, secondez ma vengeance" waren zeer dun en leken een negatief effect op zijn stem te hebben, waarna hij de aria stemloos beëindigde.

Nicola Alaimo heeft vorig jaar de titelrol gezongen in Amsterdam. De zaal van de Munt lijkt hem iets meer genegen, maar ik vind hem nog niet ideaal voor Tell. In "Sois immobile" valt wel zijn mooi legato en lange adem op. Maar in de hoogte - meest opvallend in het eerste bedrijf - staat hij te schreeuwen in plaats van te zingen. Ik begrijp niet wat men - van Londen en Parijs tot in Wenen - ziet of hoort in Ermonela Jaho. Ze beschikt over een paar luide hoge noten, maar de rest van haar stem heeft niets te zoeken in grote operahuizen. Haar Mathilde was dan ook grotendeels slaapverwekkend.

Publicatie: woensdag 12 maart 2014 @ 19:38
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen