ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Fledermaus in Ljubljana

Ik zou het eigenlijk Netopir moeten noemen, want Die Fledermaus in de Opera van Ljubljana werd opgevoerd in een Sloveense vertaling. Maar Die Fledermaus blijft een geniale operette in eender welke taal... alhoewel de details van Frosch' traditionele monoloog me uiteraard ontgingen.

Foto
foto © Darja Stravs Tisu

Toen ik een paar jaar geleden al eens in Ljubljana was, was het operahuis half afgebroken voor renovatiewerken. Ondertussen is de 19de eeuwse gevel opgekuist, zijn de publieke ruimten opgefrist en werden een nieuwe toneeltoren en kantoor- en repetitieruimtes gebouwd. Het theater heeft een kleine zaal met ongeveer 500 plaatsen.

Ljubljana zal bij weinigen opduiken in een lijstje van de grote Europese operahuizen, maar ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van de uitvoering. De productie van Zvone Sedlbauer is uiteraard traditioneel. Maar het is vooral de vocale bezetting met uitsluitend Sloveense zangers die opviel, in het bijzonder de drie hoofdrollen.

Eisenstein werd gezongen door de tenor Matjaz Stopinsek, wiens bio bulkt van de operetterollen. Hij zingt Gabriel met een homogene stem, alhoewel hij de echt hoge opties vermijdt. Martina Zadro zong een gedetailleerde Rosalinde. Er valt nauwelijks iets aan te merken aan haar stralende en grote sopraan met uitgebreide expressiemogelijkheden. Enkel de slotnoot van haar Czardas werd wat kort ingeslikt. De jonge sopraan Urska Arlic Gololicic heeft alle flitsende hoge noten voor Adele, maar heeft ook een meer lyrische basis dan de soubrette die we meestal in deze rol horen.

De lage mannenstemmen stonden op een iets lager niveau. Slavko Savinsek had wat tijd nodig om op te warmen als Dr. Falke. Zoran Potocan was een wat rauwe Frank. Orlofsky werd mannelijk bezet door Andrej Debevec. Officieel is hij een tenor, maar hij klinkt als een versleten bariton en was de enige zwakke schakel in deze voorstelling.

Wie toevallig in Ljubljana passeert, kan ik zeker een bezoek aan hun operahuis aanraden. Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten: de topprijs parterre is slechts 35 euro...

Publicatie: zondag 9 maart 2014 @ 9:58
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen