ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2004 - Halve finale, dag 4

Beide sessies van de vierde dag hadden twee sopranen...

's Namiddags kregen ze het gezelschap van een bariton:

Foto

De Franse sopraan heeft een eerder kleine stem met allerlei problemen. Haar ademproblemen drijven haar tot het uiterste in Handels "Lusinghe piu care". En in de hoogte krijgt ze een lelijke slag in haar vibrato... ze doet me dan een beetje denken aan het kwetterend geluid van Mady Mesplé. Ze heeft ook nauwelijks uitstraling, ook al probeert ze redelijk wat te acteren. Haar interpretatie van "Die junge Nonne" was dan weer wel hoogst interessant... alleen spijtig van die stem...

De bariton Igor Gnidii heeft geen natuurlijk geluid. Zijn vibrato gaat alle richtingen uit en is allesbehalve stabiel. En hoe hij het in zijn hoofd haalt om Figaro's "Aprite un po' quegl'occhi" te zingen zonder over betrouwbare lage noten te beschikken is me ook een raadsel... Die Mozartaria werd trouwens ook ontsierd door allerlei slordigheden. Het was wel origineel om Gianni Schicchi's scene, die met "Ah Vittoria" begint, op het programma te plaatsen. Daarin toonde hij wel dat hij enig gevoel voor dramatiek heeft.

Maar de "winnaar" van de namiddag was de Nederlandse Daphne Ramakers. Ze heeft een mooie, lichte sopraan met duidelijke uitspraak waarmee ze een sprankelende Susanna zong met "Deh vieni, non tardar" of ook een hemels "Pie Jesu" uit het Requiem van Fauré. En de twee Wolf-Mörike-Liederen "Das verlassene Mägdlein" en "Nimmersatte Liebe" waren andere hoogtepunten van de namiddag... nog een finaliste.

Voor de avondsessie namen de twee sopranen het op tegen een Russische bas:

Foto

Vladimir Baykov kende geen al te beste start... Zijn Bach-aria "Gerne will ich mich bequemen" uit de Mattheuspassie werd heel statisch gezongen - ik kreeg plots visioenen van Frankenstein - met een intonatie die alle kanten opging, behalve de goede. In de cabaletta van Silva's "Infelice, e tuo credevi" krakte hij minstens twee keer. Maar de basisklank is wel mooi. De sterfscène van Boris Godunov, die hij na de pauze zong, was wel heel indrukwekkend en maakte zijn zwakke start nog goed.

De Roemeense Teodora Gheorghiu is een typische lichte coloratuursopraan... en ze zong dan ook aria's zoals "Je suis Titania la blonde" en "Les oiseaux dans la charmille"... allebei heel mooi en quasi-perfect, en zelfs met redelijk verstaanbaar Frans, wat op die hoogte niet evident is. Maar de melancholie die ze uitdrukte met de "Vocalise" van Rakhmaninov was pas echt ontroerend.

De laatste sopraan van de avond heeft een heel rare stem. Ik vind ze niet echt mooi (haar Bach was bijvoorbeeld niet om over naar huis te schrijven), maar ze heeft wel iets in haar stem waarmee ze vermoedelijk zonder probleem door een orkest boort. Het was verrassend om te zien dat ze zowel "Pace, pace" als Pamina's aria - weeral! - zou zingen. En het meest verrassende was dat ze erin slaagde om haar stem toch lichter te kleuren waardoor haar Mozart nog helemaal zo slecht niet was, als wat ik vooraf gevreesd had... Maar ik verwacht haar toch niet echt terug te zien in de finale.

Publicatie: maandag 3 mei 2004 @ 23:24
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen