ti guarda dal Grande Inquisitor

Prins Igor in Kinepolis

Prins Igor is één van die Russische opera's die buiten Rusland nauwelijks opgevoerd wordt. Het was dan ook een goed idee van de Met om Borodins opera na bijna een eeuw terug op te nemen in het repertoire én hem ook wereldwijd te vertonen in de cinema. De keuze van Dmitri Tcherniakov als regisseur was dan weer een minder goed idee.

Foto

Zoals gewoonlijk maakt Tcherniakov er weer een zootje van. De ouverture wordt geknipt, na de proloog komt meteen het tweede bedrijf. Het eerste bedrijf komt dan na de eerste pauze, waarbij de eerste twee scènes van plaats verwisseld werden. Het derde bedrijf werd grotendeels geknipt (wat op zich wel tot de traditie schijnt te behoren). Enkel de scène tussen Vladimir en Konchakovna wordt gerecupereerd en ingevoegd in het vierde bedrijf, na het lamento van Yaroslavna.

Tcherniakov denkt hoogstwaarschijnlijk dat hij het verhaal daarmee duidelijker maakt. Hij dwaalt. De logica van de oorspronkelijke opera gaat verloren, de opeenvolging van de scènes roepen allerlei inconsistenties op, de liefde tussen Vladimir en Konchakovna verdwijnt naar het achterplan, de rol van Konchak wordt ingekort, ... Ik kan het enkel maar betreuren dat voor deze gelegenheid niet de optie genomen werd om een volledige Prins Igor uit de grond te stampen. Want wat overbleef, viel wel mee met een paar mooie beelden - het veld met rode klaprozen bijvoorbeeld - en een gedegen personenregie.

Ook de bezetting was van het niveau dat we van de Met mogen verwachten... in de eerste plaats de drie diepe mannenstemmen. Ildar Abdrazakov is een zoetgevooisde Igor. Mikhail Petrenko leeft zich uit als Galitsky met een zeer gedetailleerd kleurenpalet. Stefan Kocán had wat moeite met de allerdiepste noten van Konchak, maar hij zong met uitstraling. Sergey Semishkur zong Vladimir met een mooie tenor.

Bij de vrouwen viel in de eerste plaats Anita Rachvelishvili op als Konchakovna, met haar warme mezzo van donkere chocolade. Oksana Dyka is dan weer een typische Slavische sopraan met heldere en nasale klanken waarmee ze een ontroerende Yaroslavna zong.

Publicatie: zondag 2 maart 2014 @ 20:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Norma in Luik

Twee weken geleden konden we nog een Met-Norma in de cinema zien en gisteren ging een nieuwe productie van Davide Garattini Raimondi in Luik in première. Het was een voorstelling die ten onder ging aan de grootheidswaanzin van één sopraan.

Opera, 20-10-2017 16:45
1 opmerking

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
3 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen