ti guarda dal Grande Inquisitor

Les fêtes de l'Hymen et de l'Amour in het PSK

In 1764 overleed Jean-Philippe Rameau, hetgeen 2014 tot een Rameau-jaar maakt. Bozar organiseert de komende maanden verschillende Rameau-concerten in Brussel. Voor het concert van Le Concert Spirituel werkten ze samen met het Centre de musique baroque de Versailles, dat zichzelf uitgeroepen heeft tot officiële coördinator van alle Rameau-festiviteiten.

Foto

Les fêtes de l'Hymen et de l'Amour, ou Les dieux de l'Egypte is een opéra-ballet dat in 1747 gecreëerd werd in Versailles naar aanleiding van het tweede huwelijk van de Dauphin, de zoon van Louis XV. Het werkt bestaat uit een allegorische proloog met Hymen en Amour, gevolgd door drie zogenaamde "entrées". Elke entrée is opgebouwd rond een ballet. Elke bedrijf heeft zo een op zich staand verhaaltje over de liefde en het huwelijk van een vrouw en een Egyptische god, respectievelijk Osiris, Canope en Aruéris.

In het PSK hoorden we uiteraard een concertante uitvoering. Maar elke entrée begon wel met dirigent Hervé Niquet die de scène beschreef volgens de aanduidingen in het libretto. Het programmaboekje bevatte geen libretto en er waren geen boventitels, maar alle zangers zongen met een uitstekende dictie.

Het waren vooral de vrouwen die show stalen. In de eerste plaats was Carolyn Sampson een prachtige Memphis (2de entrée). Als Amour moest ze nog wat naar de juiste expressie zoeken. In vergelijking met haar, kwam Blandine Staskiewicz wat bleek over als Hymen. Chantal Santon-Jeffery zong dan weer de koningin Orthésie (1ste entrée) en de nimf Orie (3de entrée) met grote stem, veel kleur en expressieve tekstprojectie.

Bij de mannen was het vooral Mathias Vidal die opviel met zijn homogene tenor en meeslepende vertolking van Plaisir, Agéris en Aruéris. Maar ook Reinoud Van Mechelen was een geëngageerde Osiris. Tassis Christoyannis, een paar jaar geleden was hij Germont in de Munt, was niet altijd even zuiver, maar was toch een overtuigende Canope.

Om het Rameau-jaar te beginnen was dit hoedanook een geslaagd concert... spijtig dat er nog zo veel lege plaatsen waren in het PSK. Wie deze opéra-ballet (nog) eens wil horen, kan afstemmen op culturebox waar de voorstelling uit Versailles nog te bekijken valt.

Publicatie: donderdag 20 februari 2014 @ 17:13
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen