ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Antwerpen

In een seizoen dat in het teken staat van "Fatal attraction" kan een opera als Otello moeilijk ontbreken. De Vlaamse Opera koos echter voor de belcanto-versie van Rossini in plaats van de meer dramatische Verdi-opera. Het was een zeer goede voorstelling... niet in het minst dankzij de kranige Alberto Zedda in de orkestbak en een uitstekende bezetting.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

Gregory Kunde zong twee jaar gelden nog Otello in de concertante voorstelling in de Munt. Op de Antwerpse premiŤre overtrof hij zichzelf nog. Zijn stem is warm, rond en glanst mooi. Hij combineert de robuuste kracht en de nodige virtuositeit voor deze partij. Het was spijtig dat Rossini geen applausmoment voorzien heeft na zijn eerste grote aria "Ah si, per voi giŗ sento". Hij maakte nog het meest indruk in het tweede bedrijf als hij eerst Iago en nadien Rodrigo van repliek dient.

Iago en Rodrigo zijn ook twee tenorpartijen die niet te onderschatten vallen. Iago blijft nog het meest op de achtergrond - in tegenstelling tot zijn machinaties bij Verdi - maar werd door Robert McPherson met krachtige stem vertolkt. Maxim Mironov heeft tot nu toe geen al te best parcours afgelegd in de Vlaamse Opera, maar als Rodrigo lijkt hij wel een andere zanger met een meer dan aanvaardbare uitvoering van "Ah, come mai non senti".

Foto

De jonge sopraan Carmen Romeu is een ware ontdekking als Desdemona. Haar stem is groot en klinkt fantastisch mooi. Voor het Wilgenlied had ze iets meer mogen nuanceren, maar het is een plezier om nog eens zo'n grote lyrische stem te horen. De manier waarop ze Rodrigo "Io gli son sposa" in het gezicht slingert, bleef lang hangen...

Bij de iets kleinere rollen moet ook de Emilia van Raffaella Lupinacci vermeld worden, en uiteraard Josef Wagner als Elmiro.

De productie werd ingehuurd van de opera van ZŁrich. Het duo Moshe Leiser en Patrice Caurier hebben een verzorgde voorstelling bedacht die de racistische ondertoon van de opera nog wat versterkt. Een paar overbodige ideeŽn waren bijvoorbeeld het Afrikaans muziekje in de scŤnewisseling naar Otello's kamer of het gebruik van een platenspeler om de intro van het Wilgenlied te laten weerklinken van een 45-toerenplaatje.

Na een zwakke seizoenstart, lijkt de Vlaamse Opera zich herpakt te hebben met eerst Der Rosenkavalier en nu deze Otello.

Publicatie: zondag 9 februari 2014 @ 20:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opťra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen