ti guarda dal Grande Inquisitor

Bryn Terfel in het PSK

Het concert van Bryn Terfel in het PSK, begeleid door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Gareth Jones, was een doorsnede van zijn operarepertoire, van Mozart tot Wagner. Het was een avond met een hoog amusementsgehalte, vooral in het deel voor de pauze.

FotoTerfel vult moeiteloos de zaal met zijn charisma en ver doorgedreven tekstbeleving. Voor Leporello's Cataloogaria haalt hij zijn smartphone boven als "cataloog" met foto's die hij aan de zaal of aan orkestleden laat zien. Schijnbaar nonchalant trippelt hij door de aria, waarbij de grens tussen Leporello en Don Giovanni zeer snel vervaagt.

Over zijn interpretatie kan soms wel gediscussieerd worden. Zo vond ik Méphistophélès Vous qui faites l'endormie iets té sardonisch voor een serenade, waar ironie meer op zijn plaats zou zijn. Op zijn vertolking van Falstaffs monoloog L'onore, ladri valt echter bitter weinig af te dingen.

Tussendoor vertelt hij verhaaltjes over Mozart of over hoe zijn operacarrière begin de jaren '90 in de Munt begon als Der Sprecher (in werkelijkheid was het de Eerste Priester... Der Sprecher was in de Hermannen-productie een spreekrol). Of hij maakt reclame voor de Faust in Covent Garden... alhoewel de kans zo goed als onbestaande is dat daar nog kaarten voor te krijgen zijn als je een bezetting hebt met Calleja, Netrebko, Keenlyside en Terfel.

Na de pauze werd het iets serieuzer, zonder gezwans, met een volledig Wagner-luik. Na introverte uitvoeringen van de Flieder-Monolog en Wolframs O du, mein holder Abenstern, eindigde hij met een magistrale uitvoering van Wotans Abschied. In die scène doorloopt Terfel een volledig emotioneel pad. Eerst hoor je nog enige wrevel omdat hij zich wéér heeft laten inpakken door zijn dochter, maar nadien haalt zijn liefde en tederheid voor Brünnhilde toch de bovenhand voor een ontroerend middendeel. Als hij Loge oproept, kan hij nog even de illusie ophouden dat hij de oppergod Wotan is.

Voor het bisnummer keerde hij terug naar Mefistofele, in de Boito-versie met Son lo spirito che nega, inclusief gefluit op zijn vingers en een verhaaltje dat de Welshe herdershonden van zijn vader gek werden toen hij deze aria studeerde...

Publicatie: donderdag 6 februari 2014 @ 23:10
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen