ti guarda dal Grande Inquisitor

Jenufa in de Munt

Jenufa is Janaceks meest toegankelijke opera en toch is het al bijna tien jaar geleden dat hij nog eens te zien was bij ons, met de herneming van de zwartezandbak-productie in de Vlaamse Opera. De Munt brengt een nieuwe productie van Alvis Hermanis dievooral visueel opulent is.

Foto
foto's © Karl en Monika Forster

Het dramatisch scharnierpunt van de opera is het tweede bedrijf, waarin de Kostelnicka Jenufa's zoontje verdrinkt. Het is een bedrijf met slechts de vier protagonisten en Hermanis laat dat bedrijf zich dan ook afspelen in de intimiteit van een afgeleefde woonkeuken. Het is dramatisch het meest sterke moment van de voorstelling, al moet de Kostelnicka nodeloos over de grond kruipen om haar wanhoop uit te drukken.

Het contrast met de twee, meer publieke, bedrijven kon nauwelijks groter zijn. Het enige element dat meekwam uit het eerste bedrijf is Jenufa's bloempot met rozemarijn. In die twee bedrijven zijn het vooral de kostuumontwerpster Anna Watkins die zich mocht uitleven om folkoristische kostuums te ontwerpen voor de solisten en het koor, en de choreografe Alla Sigalova.

Een reeks dansers staan op één lijn en bewegen naar links en rechts en verdwijnen daarbij achter een wand als de poppetjes van de beroemde klok op de markt van Praag. Dans kan soms iets bijbrengen, maar als de choreografie het volledige bedrijf duurt, dan wordt het decoratie en verdwijnt het letterlijk naar de achtergrond. Bijvoorbeeld in het tweede bedrijf komen die dansers ook even terug... achter de keukenvensters terwijl ze het kinderlijkje doorgeven. Op die manier heeft het wél zin.

Foto

Vóór de dansers, aan de rand van het podium, staan de zangers en nemen kabuki-achtige poses aan. Boven de dansers worden continu geanimeerde Mucha-afbeeldingen geprojecteerd. Allemaal heel mooi weergegeven (wat uiteraard te verkiezen is boven donkergrijze containers), maar inhoudelijk zijn het twee weinig overtuigende bedrijven.

Sally Matthews kwam in het eerste bedrijf wat bleek over met een kleine stem. Maar ze herpakte zich vanaf het tweede bedrijf en zong Jenufa met een glanze sopraan. Jeanne-Michèle Charbonnet heeft haar grootste momenten ook tijdens het tweede bedrijf als ze de beslissing neemt om Jenufa's baby te vermoorden. Op dat moment stuwt dirigent Ludovic Morlot het orkest naar een massieve climax, waar Charbonnet nog vlotjes doorgeraakt. Maar haar hoogte klinkt enigszins versleten.

Laca en Steva treden vooral op in het eerste en derde bedrijf en hebben in deze productie dus weinig ruimte voor karakterontwikkeling. Desalniettemin zet Charles Workman een tedere Laca neer. Nicky Spence zong Steva met een grote lyrische stem met stralende expressie.

Publicatie: zaterdag 1 februari 2014 @ 10:03
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen