ti guarda dal Grande Inquisitor

I due Foscari in Wenen

De nieuwe productie van I due Foscari is een co-productie met onder andere de Opera van Los Angeles. Dat is enigszins verbazend aangezien het podium van het Theater an der Wien minstens twee à drie keer kleiner is dan dat van Los Angeles. De connectie met LA was merkbaar door de aanwezigheid van James Conlon - de muziekdirecteur aldaar - als dirigent. En het biedt uiteraard ook de mogelijkheid aan de LAO-directeur om een volgende Verdi-baritonpartij aan zijn repertoire toe te voegen.

Foto
foto © Herwig Prammer

Er was één voorstelling die Placido Domingo niet zou zingen... degene op het moment toen ik toevallig in Wenen was. Die voorstelling zou Louis Otey zingen, maar hij had last van "akute Erkrankung". Paolo Gavanelli werd bereid gevonden om de Doge-rol van Francesco Foscari te zingen. In tegenstelling tot vorige gelegenheden, liet Gavanelli zich deze keer minder tot brullen verleiden. De eerste twee bedrijven zong hij een beheerste en doorleefde Doge met een wat weke fagotklank. In het derde bedrijf trok hij alle registers open als hij zijn onmacht om zijn zoon te redden uitschreeuwt om nadien een integere sterfscène te zingen.

Arturo Chacón-Cruz heeft al een paar rollen in Luik gezongen. In Wenen zingt hij even ongenuanceerd, weliswaar met een hoop opwindend squillo. Of hij nu Venetië bezingt, zijn vader smeekt om vergeving of opgesloten zit in een kerker... alles klinkt hetzelfde. Pas als hij in het laatste bedrijf afscheid neemt van zijn vrouw Lucrezia, doet hij toch een poging om eens iets anders dan forte te zingen.

Davinia Rodriguez is een nieuwe naam voor mij. Volgens haar website zingt ze vooral het lyrische repertoire. Ze beschikt echter over veel metaal in haar stem, waardoor ze een dramatischere rol als Lucrezia goed kan doorstaan. Het gevaar bestaat natuurlijk dat "men" haar nu ook rolletjes als Lady Macbeth gaat aanbieden, alhoewel haar laag register daarvoor nog niet krachtig genoeg is. Haar indrukwekkendste moment komt meteen in het eerste bedrijf als ze eerst een ingetogen "Tu al cui sguardi onni possente" zingt, gevolgd door een furieuze "La clemenza, s'aggiunge lo scherno". Een zangeres om in de gaten te houden.

Foto

Thaddeus Strassberger was verantwoordelijk voor een relatief neutrale regie in een onbestemde locatie, waar de terreur van het Venetiaanse "Consiglio dei Dieci" heerst en gevangen in kooien aan het plafond bengelen. Met hun rode kostuums lijkt het wel de Spaanse Inquisitie. In de kerkerscène van het tweede bedrijf wordt - tijdens het duet van Jacopo en Lucrezia - lustig gemarteld. Het is een nutteloze poging om I due Foscari - wat in feite een intieme opera is - wat meer grandeur te geven.

Het meest opvallende idee is om Lucrezia waanzinnig te maken. In het derde bedrijf ploetert ze, gekleed in een wit (slaap)kleed, in een modderige plas water. Na de dood van de Doge heeft ze een Medea-moment en verdrinkt ze haar eigen zoontje, kwestie van zeker te zijn dat het volledige Foscari-geslacht uitsterft.

Publicatie: zondag 26 januari 2014 @ 14:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen