ti guarda dal Grande Inquisitor

L'elisir d'amore in Wenen

In de oude doos, waaruit de Weense Tosca kwam, zit ook nog L'elisir d'amore in een productie "naar" Otto Schenk. Die is weliswaar nog niet zo oud als de Tosca, maar gaat toch ook al 40 jaar mee.

FotoLawrence Brownlee is vooral bekend omwille van zijn Rossini-vertolkingen. In de grote zaal van de Weense Staatsoper klinkt zijn stem aan de kleine kant. Ik verkies toch een meer vol-lyrische klank voor de rol van Nemorino. Maar dat neemt niet weg dat Brownlee toch veel te bieden heeft. Zijn Rossini-achtergrond zorgt voor wat extra versieringen. In "Quanto è bella" beperkt zich dat tot een paar extra hoge noten. In "Una furtiva lagrima" zingt hij een volledig versierd tweede deel. Daarnaast kan hij ook ontroeren met "Adina, credimi".

Zijn Adina was Chen Reiss. Deze Israelische sopraan heeft de ideale licht-lyrische stem voor deze rol, mooi homogeen en met een goede projectie. Mario Cassi was de laatste seizoenen regelmatig te horen in Luik en hij heeft nu ook de weg naar Wenen gevonden, waar hij een breedsprakerige Belcore zong. Alfred Sramek heeft al een iets oudere stem. Maar als Dulcamara beschikt hij nog over de ratelmogelijkheden voor "Udite" en de verschillende stemmetjes voor het duet met Adina.

Publicatie: zaterdag 25 januari 2014 @ 9:26
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
5 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen