ti guarda dal Grande Inquisitor

Susan Graham in deSingel

Het hoeft niet echt te verbazen dat een concert van het Ensemble Intercontemporain met 20ste en 21ste eeuwse muziek geen grote opkomst kent. Maar zelfs als ze een wereldster als Susan Graham meebrengen om muziek van Schoenberg en Mahler te zingen, geraakt de (verkleinde) Blauwe Zaal van deSingel amper voor de helft gevuld.

FotoHet instrumentale deel werd gedomineerd door de Belgische creatie van Un minimum de monde visible van de Franse componist Yves Chauris. Er valt over te discuteren of dit werk onder muziek valt... het lijkt meer op een studie van welke geluidseffecten met klassieke instrumenten gemaakt kunnen worden. Zo wordt slagwerk bespeeld met een strijkstok, een contrabas met paukenstokken, een harp met een papieren zak of blaast een hoornist op een plastieken buis. Met de Piccola Musica Notturna van Dallapiccola en de Serenata van Maderna wordt het concert weer in de muzikale richting getrokken.

Tussendoor zong Susan Graham het Lied der Waldtaube uit Schoenbergs Gurrelieder. Met dit repertore slaat ze een nieuwe richting in. In een interview op de website van het Ensemble verklaart ze dat ze dit als een mogelijk opstapje ziet richting Wagner - een componist die ze tot nu toe vermeden heeft - en meer in het bijzonder droomt ze van de rol van Kundry.

Op vocaal vlak zie ik dat perfect zitten. Er is nog geen enkele zwakte te bespeuren in haar ruime romige mezzo. Haar diepte heeft kern en haar hoogte straalt als vanouds. Met Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen bewijst ze verder dat ze op interpretatief vlak voor niemand moet onderdoen. De dramatiek van Ich hab' ein glühend Messer weet ze even overtuigend uit te drukken als de ontroerende kracht van Die zwei blauen Augen.

Publicatie: vrijdag 17 januari 2014 @ 16:42
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen