ti guarda dal Grande Inquisitor

Phillip Addis in Parijs

In de reeks "Convergences" programmeert de Parijse Opéra (vocale) kamermuziek in het Amphithéâtre van de Bastille... een halfronde zaal onder de grote zaal die plaats biedt aan ongeveer 450 personen. De Canadese bariton Phillip Addis en de pianiste Emily Hamper gaven er gisteren een liedrecital.

FotoDe hoofdbrok van het programma bestond uit Britten en Poulenc... en een creatie. Het geheel werd in- en uitgeleid met respectievelijk Wolf en Korngold. Alhoewel dat op papier misschien goed leek, was dat toch niet zo'n goed idee. De Abendbilder van de jonge Wolf werden gedegradeerd tot opwarmoefening, de twee liederen van Korngold kwamen als een anti-climax na de creatie.

We hebben Phillip Addis een paar jaar geleden leren kennen als Jaufré Rudel in de Vlaamse Opera. Ondertussen is zijn stem interessanter geworden met meer kleur en meer expressiemogelijkheden. Zijn bariton heeft ook tenorale kwaliteiten, wat zijn succes als Pelléas verklaart... een rol die hij volgende maand herneemt in de Opéra Comique.

Benjamin Britten componeerde in 1965 Songs and proverbs of William Blake voor Dietrich Fischer-Dieskau. Het is een liedcyclus met zeven liederen, telkens voorafgegaan door een spreuk, die in één continue stroom uitgevoerd wordt. Toen Addis Proverb I inzette - "The pride of the peacock is the glory of God" - moest ik meteen aan Billy Budd denken, wat hem op het lijf geschreven lijkt te zijn. Hij brengt een intense vertolking met grote contrasten, gaande van de panische angst van The Chimney-Sweeper tot de dreiging van The Tyger.

Het was wel spijtig dat Emily Hamper wat op de achtergrond bleef. Na de pauze schoot ze wakker en begeleidde ze Addis in een onstuimige uitvoering van Poulencs La Fraîcheur et le feu. Daarna volgde de creatie van Waypoints. Het zijn drie liederen van Erik Ross op gedichten van Zachariah Wells. Het eerste lied, I, sluit nog aan bij de Blake-liederen van Britten. De twee andere liederen, Anatta en Waypoints, klinken "ouder"... meer in de stijl van het bisnummer Orpheus with his lute van Ralph Vaughan Williams.

Publicatie: zondag 12 januari 2014 @ 10:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen