ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2004 - Halve finale, dag 2

De tweede dag werd gedomineerd door de mannen met twee baritons en twee bassen. In vergelijking met de eerste dag zat er minder kaf tussen het koren.

's Middags traden de volgende zangers op:

Foto

De Poolse bas heeft een goede stem, maar is nogal saai en monochroom; alles bij elkaar nogal middelmatig. De keuze om Papageno's "Ein Mächen oder Weibchen" te zingen was verrassend, aangezien zijn stem te diep ligt voor de rol.

De Franse sopraan is van hetzelfde kaliber als de drie sopranen van de eerste sessie... niet veel soeps. Ze heeft amper lage noten en produceert ook een lelijk, kelig geluid. Maar ze slaagt er wel in om expressie in haar zang te leggen.

Bernadetta Grabias heeft een heel donkere mezzo, die volgens mij niet zou misstaan om Handeliaanse castraatrollen te zingen. Maar ze kiest o.a. om Dorabella's "Smanie implacabili" (uit Cosi fan tutte) en Isabella's "Cruda sorte" (uit L'Italiana in Algeri) te brengen, die ze dan vakkundig platwalst. Maar de stem is er wel, ze moet alleen nog grondig gepolijst worden.

Voor de avondsessie zat het Conservatorium bijna stampvol... misschien omdat het zaterdagavond was, misschien omdat er twee Belgen aantraden:

Foto

Maar vergeet de twee Belgen. De absolute winnaar is de Duitse Johannes Schendel. Uit zijn keuzelijst voor de jury blijkt dat hij zich wil profileren als een Liedzanger. En in het eerste deel doet hij dat ook met ongelooflijke stijl... ik denk dat we hier al de winnaar van de Liedprijs te pakken hebben. Zijn dictie is van een perfectie, die die van zangers als Thomas Quasthoff of Wolfgang Holzmair benadert. Interpretatief valt er ook niets op te merken... en hij heeft daarenboven gewoon een heel mooie stem. Hij was ook de eerste zanger die het opgelegd werk "Verklärter Herbst" van Benoît Mernier boven zijn plink-plonk-niveau uittilt, en het zelfs praktisch zonder partituur zong. Geniaal !

De Belg Lionel Lhote heeft niet echt een mooie stem, die veel te nasaal klinkt naar mijn smaak. Vooral in Wolframs "Ode aan de avondster" is dat een probleem. Ook zijn dictie is niet helemaal wat het zijn moet - zelfs in het Frans kan hij niet tippen aan Schendel - en is hij vaak onbegrijpbaar. En dat is dan weer een probleem voor bijvoorbeeld Poulencs "Chansons gaillardes", waarvan hij alle acht liederen zong. Enige overdrijving is hem ook niet vreemd.

Shadi Torbey heeft een gitzwarte basstem... die vooral goed tot zijn recht kwam in Seneca's "Ecco la sconsolata" (uit Monteverdi's Poppea) of Arkels "Maintenant que le père de Pelléas". Het minste wat je van zijn interpretatie van Loewe's "Edward" kunt zeggen, is dat ze origineel was. Hij gebruikt heel veel kleuren en effecten om deze dramatische ballade tot leven te brengen - er zijn zelfs een paar interessante ideeën (zoals de Erlkönig-klank voor de moeder) - maar het was allemaal een beetje té. Er is bijvoorbeeld ook geen enkele reden om het einde, als Edward zijn moeder vervloekt, niet meer te zingen, maar te beginnen brullen. Hij eindigde met een echt Terfel-bisnummer "I bought me a cat", waarmee de hele zaal in een deuk lag van het lachen. Er is weliswaar een en ander aan te merken aan zijn stijl, maar ik wil wel graag horen hoe hij in het PSK klinkt...

Publicatie: zondag 2 mei 2004 @ 11:19
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen