ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Rosenkavalier in Antwerpen

Een operaregie toevertrouwen aan een film- of theaterregisseur, laat staan een acteur, leidt niet altijd tot een bevredigend resultaat. Het idee van de Vlaamse Opera om Christoph Waltz Strauss' Der Rosenkavalier te laten regisseren blijkt echter een schot in de roos.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

De productie ziet er niet alleen mooi uit, voor een keer klopt ook alles... van het hemelbed in de slaapkamer van Marschallin, over de zilveren roos tot en met Sophie die op het einde haar zakdoek laat vallen. Zelfs Mohammed "der kleine Neger" of de hondjes en exotische vogels werden niet weggeknipt. Alhoewel ik van mening ben dat er best wel wat geknipt kan worden in deze opera - heel de audiëntiescène bijvoorbeeld - bewijst deze productie dat een tekstgetrouwe lezing nog de beste garantie is om een interessante voorstelling te maken. Ook de eindeloze dialogen vervelen geen moment.

FotoOok op vocaal vlak blijven weinig wensen onvervuld en dit draagt ongetwijfeld bij tot het succes. Stella Doufexis is een doorwinterde Rosenkavalier. Aanvankelijk zingt ze Octavian nog met wat te veel vibrato, maar haar stem is ruim, kleurrijk en ook als Mariandel kan ze overtuigen. Christiane Karg heb ik tot nu toe enkel als liedzangeres gehoord. Ze zingt ook een ragfijne Sophie, die evolueert van een naïeve bakvis in het tweede bedrijf tot een meer zelfverzekerde jonge vrouw in het derde bedrijf. Haar stem groeit logischerwijze mee.

Sinds haar opmerkelijke Nozze-gravin een paar seizoenen geleden, wacht ik tot we Maria Bengtsson nog eens zouden horen. Ze zingt de Marshallin met evenveel stijl, met als hoogtepunt een introverte klokscène vol pianomomenten en mooie zwevende tonen. De mannen scoren iets minder goed. Albert Pesendorfer kampt al een tijdje met een bronchitis en werd gisteren vervangen door Jürgen Linn als Baron Ochs. Zijn stem is niet erg homogeen en projecteert ook niet altijd even duidelijk. Hij heeft wel de lage ronkende noten voor de partij.

Publicatie: zaterdag 21 december 2013 @ 12:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen